Šablona:Článek dne/2017/05

Z Multimediaexpo.cz

Originální manuál ukrývá opravdu mnoho informací.

Master of Orion je první díl série tahových strategických počítačových her typu 4X společnosti MicroProse. Byla vydána v roce 1993.

Hráč začíná s kolonií na jedné planetě. Úkolem je kolonizovat další planety, bránit je před nepřáteli a pomocí diplomacie a dobývání opanovat galaxii.

Ve hře je kromě hráče volitelný počet (1 až 5) dalších ras. Lze vybírat z deseti ras, z nichž každá má jinou rasovou výhodu (bonus na výzkum, na střelbu, na pozemní útoky, na růst populace, a další) Hráč s nimi může uzavírat mír či spojenectví, dávat dary, obchodováním zvýšit průmyslovou produkci či vyměňovat technologie. Pokud jsou již zkolonizovány alespoň dvě třetiny galaxie, každých 25 tahů se sejde Galaktická rada a ze dvou nejmocnějších říší volí Pána Galaxie. Volba je úspěšná, pokud některý z kandidátů získá alespoň dvě třetiny hlasů; zdržení se hlasování se počítá jako hlas proti oběma kandidátům. Po zvolení Pána Galaxie má hráč možnost odmítnout se podřídit jeho vládě; v takovém případě proti němu vedou příznivci Pána Galaxie válku do úplného vyhlazení.

Hráč může vyhrát hru tím, že se stane Pánem Galaxie, nebo vyhlazením ostatních ras.

Každá hvězdná soustava má nejvýše jednu kolonizovatelnou planetu. Existuje šest typů nepřítelského prostředí, například planeta toxická nebo s radiací. Ty lze kolonizovat až po vynalezené potřebné technologie. Dále se planety liší svojí úrodností, minerálním bohatstvím a kapacitou. Navíc existují artefaktové planety, na kterých lze najít technologie a výzkum na nich prováděný se počítá dvojnásobně. Nejvýznamnější z nich je Orion, na němž lze najít velmi pokročilé technologie a výzkum se čtyřnásobí. Tato planeta je chráněna velmi silnou válečnou lodí. Dobytí Orionu sice není nutná ani postačující podmínka k vítězství, ale ovlivní vztah ostatních mocností k hráči.