Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Micubiši G3M
Z Multimediaexpo.cz
Micubiši G3M | ||
Micubiši G3M | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardér | |
Výrobce | Micubiši Džukógjó Kabušiki Kaiša | |
Konstruktér | Sueó Hondža | |
První let | 1934 | |
Zařazen | 1936 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 048 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Japonsko | |
Micubiši G3M ({japonsky: 三菱G3M) byl japonský bombardovací letoun užívaný ve druhé světové válce. Spojenci toto letadlo nazvali kódovým označením Nell. V japonském námořnictvu byl označován jako pozemní útočný letoun typ 96 (九六式陸上攻撃機, 96šiki rikudžó kógekiki)
Obsah |
Vývoj
Počátky vývoje letounu G3M spadají do roku 1933, kdy byly vypsány požadavky na nový letoun. První prototyp vzlétl již v dubnu 1934, avšak k bombardovacímu typu měl ještě daleko. Další prototyp vzlétl v létě roku 1935 s výjimečnými výkony. Bylo postaveno ještě několik dalších prototypů, sériová výroba započala roku 1936. První typ G3M1 byl ponáněn motory Micubiši Kinsei 3 o výkonu 679 kW, další typy byly stavěny se silnějšími motory Kinsei 41 o výkonu 802 kW. Letoun byl dále modernizován, docházelo ke změnám ve střelištích, která byla navíc posilována lepší výzbrojí. Stroje s označením G3M2 model 22 vyráběla i firma Nakadžima, která později převzala celou výrobu, zatímco firma Micubiši se soustředila na výrobu moderního dvoumotorového bombardéru G4M Betty. Letoun G3M byl dále modernizován a firma Nakadžima začala dodávat verzi G3M3 model 23. Tyto rychlé stroje měly instalovány motory Micubiši Kinsei 51 s výkonem 969 kW. Letouny byly vyráběny až do roku 1943 v celkovém počtu 1048 kusů všech verzí.
Bojové užití
Bombardéry G3M2 byly poprvé použity v japonsko-čínském konfliktu, kdy provedly nálety na mimořádné vzdálené cíle ležící na čínském území. Dne 8. prosince 1941 se tyto letouny významně podílely na potopení britských lodí HMS Prince of Wales a křižníku HMS Repulse. Byly užívány prakticky až do konce války.
Technické údaje
- Typ: dvoumotorový bombardovací, torpédový bombardovací a průzkumný letoun.
- Osádka: 5 - 6 mužů
- Motorová jednotka: G3M1: 2x motor Micubiši Kinsei 3 s výkonem 679 kW, G3M2: 2x motor Kinsei 41(42) s výkonem 802 kW, G3M3: 2x motor Kinsei 51 s výkonem 969 kW
- Výzbroj: 1 kanón ráže 20 mm, 3 - 4 kulomety ráže 7,7 mm ve střeleckých věžích, možnost nést až 800 kg bomb nebo jedno torpédo
- Rozpětí: 25,00 m
- Délka: 16,45 m
- Výška: 3,68 m
- Nosná plocha: 75,00 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 4 965 kg
- Vzletová hmotnost: 8 000 kg
- Max. rychlost: 373 km/h
- Cestovní rychlost: 278 km/h
- Výstup do 3000 m: 6:11 min
- Dostup: 9 110 m
- Dolet: 4 380 km
Literatura
- PEATTIE, Mark R. Sunburst: The Rise of Japanese Naval Air Power, 1909-1941. Annapolis : Naval Institute Press, 2007. Dostupné online. ISBN 159114664X. (anglicky)
- SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45: Stíhací a bombardovací letadla Japonska, 1. díl. Plzeň : Fraus, 1998. ISBN 80-7238-041-9. Kapitola Micubiši G3M (Nell), s. 74-77.
- FRANCILLON, René J.. The Mitsubishi G3M "Nell". [s.l.] : Profile Publications, 1967. (Profile Publications; sv. 160.) (anglicky)
- Mitsubishi Type 96 Attack Bomber (G3M) "Nell". [s.l.] : Bunrindo, 2001. (Famous Airplanes of the World; sv. 91.) ISBN 4-89319-089-X. (japonsky)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |