Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Renault D-1

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 27. 8. 2013, 07:11; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Tank Renault D1
Char D1.jpg
Tank Char D-1
Základní charakteristika
Posádka 3
Délka 4,81 m
Výška 2,14 m
Šířka 2,14 m
Hmotnost 14 tun
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 10–35 mm
Hlavní zbraň 1 x kanón ráže 37 mm,
později 47 mm
Sekundární zbraň 1 x kulomet
Chatellerault ráže 7,5 mm
Pohon a pohyb
Pohon Renault
82 hp
Odpružení
Poměr výkonu 5 hp/t
Dojezd 90 km

Roku 1926 vznikl ve francouzské firmě Renault prototyp nového pěchotního tanku, který dostal název Char D-1. Jeho produkce však začala až o pět let později. Tank měl zajímavou konstrukci podobnou britskému tanku Matilda Mk I, kde pásy podvozku přesahovaly úzkou korbu stroje. Tank D-1 byl poháněn motorem Renault o výkonu 82 hp. Podvozek sestával z dvojice napínacího kola vpředu, čtrnácti pojezdových kol, hnacího kola vzadu a čtyř napínacích kladek. Věž tanku vyla převzata z typu Renault FT-17, později byla sestrojena nová věž ST-1. Hlavní zbraní byl kanón SA-18 ráže 37 mm, později SA-34 ráže 47 mm. Ve věži byl uložen též koaxiální kulomet Chatellerault ráže 7,5 mm. Tank byl mechanicky nespolehlivý a trpěl častými závadami. Měl též slabý a poruchový motor. V letech 1931–1935 bylo vyrobeno 160 kusů tanků D-1.

Tanky D-1 byly za druhé světové války bojově nasazeny v severní Africe, sloužily i ve Francii při vpádu německých vojsk. Bojovaly také v armádě svobodných Francouzů pod vedením Charlese de Gaulla. Tanky, které ukořistila německá armáda, byly přejmenovány na PzKpfw D-1 732 (f).

Externí odkazy