Airbus A330

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 11. 8. 2014, 06:42; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Airbus A330
2010-06-30 A330 LH D-AIKK EDDF 02.jpg
Airbus A330-300 společnosti Lufthansa
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Airbus
Konstruktér
První let 2. listopadu 1992
Zařazen leden 1994
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 464 ks (březen 2007)
Varianty A330 MRTT, A340
Uživatel Cathay Pacific (30)
Emirates Airlines (29)
Qatar Airways (24)
Northwest Airlines (23)

Airbus A330 je velkokapacitní dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností Airbus. Byl vyvinut ve stejné době jako čtyřmotorový A340.

Airbus od počátku vyvíjel A330 se záměrem prosadit se na trhu letounů ETOPS (Extended-range Twin-engine Operation Performance Standards), který byl vytvořen typy Airbus A310 a Boeing 767. Boeing 777 také patří do stejné kategorie; Boeing 757 sice také náleží na trh ETOPS, ale má kratší dolet a není velkokapacitní (tzv. wide-bodied design).

Trup a křídla A330 jsou prakticky identické s trupem a křídly typu A340, liší se pouze počtem a typy použitých motorů. A330 zdědil základní konstrukci trupu po Airbusu A300, stejně tak přední sekce (nos a kokpit) a systém fly-by-wire jsou z Airbusu A320.

K říjnu 2005 bylo objednáno 553 kusů A330 a z nich bylo 374 dodáno.

Obsah

[skrýt]

Varianty

Existují dvě varianty A330: A330-300 s delším trupem, délkou 63,6 m a doletem až 10 500 km. A330-200 s kratším trupem, délkou 59,0 m a doletem až 12 500 km.

A330-200

Airbus A330-200 Etihad Airways přistává na letišti Heathrow v Londýně

A330-200 byl vyvinut zčásti jako náhrada za A300-600R a jako konkurent Boeingu 767-300ER. A330-200 je zkrácená verze původního A330-300.

Svislá ocasní plocha byla zvětšena oproti té u verze -300, aby se uchovala její účinnost i při zkráceném trupu. Rovněž kapacita palivových nádrží byla zvýšena a maximální vzletová hmotnost činí 275 tun. Typický dolet s 253 cestujícími ve třech třídách je 12 500 km.

Pohon zajišťují dva dvouproudové motory General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 nebo Rolls-Royce Trent 700. Všechny motory mají povolen provoz podle standardu ETOPS-180. První zákazník, ILFC/Canada 3000, si A330-200 převzal v dubnu 1998.

A330-200 se od počátku velmi dobře prodávaly, např. v roce 2004 se jich prodalo 23 kusů oproti 9 kusům Boeingu 767. Výsledkem bylo, že Boeing požádal Rolls Royce a GE, aby vyvinuly motory, které umožní projektovanému Boeingu 787 být o 15% ekonomičtější než A330-200.

Ekvivalentem A330-200 jsou u Boeingu modely 767-400ER a 787-9.

Letecké společnosti, které používají A330-200 jsou např. Aer Lingus, Air France (a KLM), Air Transat, Austrian Airlines, Sri Lankan Airlines, EgyptAir, Emirates, EVA Air, Gulf Air, LTU, Lufthansa, Malaysia Airlines, Northwest Airlines, Qantas, Qatar Airways, Swiss International Air Lines, TAM Linhas Aéreas a nejnověji i Turkish Airlines.

A330-300

A330-300 společnosti Dragonair

A330-300 byl vyvinut jako náhrada za A300. Je založen na prodlouženém trupu A300-600 s novým křídlem, ocasními plochami a fly-by-wire softwarem.

A330-300 má kapacitu 295 cestujících při uspořádání ve třech třídách (335 ve dvou a 440 v jedné třídě) při doletu 10 500 km. Při přepravě nákladu je kapacita A330-300 srovnatelná s kapacitou Boeingu 747. Některé aerolinie přepravují s těmito stroji přes den cestující a přes noc pouze náklad.

Pohon obstarávají dva motory General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 nebo Rolls-Royce Trent 700. Všechny motory mají povolen provoz podle standardu ETOPS-180. První kusy vstoupily do služby v roce 1993.

Ekvivalentem A330-300 je u Boeingu model 777-200.

Mezi letecké společnosti, které A330-300 provozují, patří Aer Lingus, Air Canada, Air Transat, Asiana Airlines, Cathay Pacific Airways, China Airlines, Dragonair, Garuda Indonesia, Korean Air, Lufthansa, Malaysia Airlines, Northwest Airlines, Philippine Airlines, Qantas, SAS, SN Brussels Airlines, Thai Airways International a US Airways.

A330 MRTT

Související informace můžete najít také v článku: Airbus A330 MRTT

Multi Role Tanker Transport je vojenská verze A330-200, která slouží jako vzdušný tanker a strategické transportní letadlo.

Souhrn nehod

A330-200 letecké společnosti bmi se připravuje na vzlet z letiště Heathrow

(Údaje k roku 2005)

Specifikace

Rozměry A330-200 A330-300
Celková délka 58,8 m 63,6 m
Výška (po vršek SOP) 17,40 m 16,85 m
Průměr trupu 5,64 m 5,64 m
Maximální šířka kabiny 5,28 m 5,28 m
Délka kabiny 45,0 m 50,35 m
Rozpětí (geometrické) 60,3 m 60,3 m
Plocha křídla 361,6 m² 361,6 m²
Šíp křídla 30° 30°
Rozvor 22,2 m 25,6 m
Rozchod 10,69 m 10,69 m
Základní operační údaje
Motory dva dvouproudové CF6-80E1 nebo PW4000 nebo RR Trent 700 dva dvouproudové CF6-80E1 nebo PW4000 nebo RR Trent 700
Tah motorů 303-320 kN 303-320 kN
Typický počet cestujících 253 (3 třídy) / 293 (2 třídy) 295 (3 třídy) / 335 (2 třídy)
Dolet (s max. počtem pasažérů) 12 500 km 10 500 km
Max. rychlost 0,86 M 0,86 M
Objem nákladního prostoru (standardní/možný) 19,7 / 13,76 m³ 19,7 / 13,76 m³
Hmotnosti
Max. hmotnost na ploše 230,9 (233,9 ) t 230,9 (233,9) t
Max. vzletová hmotnost 230 (233) t 230 (233) t
Max. hmotnost při přistání 180 (182) t 185 (187) t
Max. hmotnost bez paliva 168 (170) t 173 (175) t
Max. množství paliva 139,100 l 97,170 l
Typická prázdná operační hmotnost 119,6 t 122,2 (124,5) t
Typická hmotnost nákladu 36,4 t 45,9 t

YouTube

Düsseldorf - Malediven Airbus A330 Cockpit View [HD, 2012]
Inside Virgin Atlantic Airbus A330 (2013)


Reference

  1. http://aviation-safety.net/database/operator/airline.php?var=6660

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Airbus A330