Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Antonov An-28

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 2. 1. 2014, 10:32; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Antonov An-28
Rodina Antonov An-28-1.jpg
Antonov An-28
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Antonov
Konstruktér
První let 1969
Zařazen 1975
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel SSSR
Polsko

Antonov An-28 je sovětský, resp. ukrajinský dopravní a pasažérský letoun. Vznikl na základě předchozího typu Antonov An-14. První prototyp stroje vzlétl již roku 1969, ovšem výroba ověřovací série v roce 1973 byla neúspěšná, protože letouny neměly kvalitní motor. Ten byl k dispozici až roku 1975. O rok později začala letoun licenčně vyrábět polská firma PZL Mielec, motory licenčně vyráběla firma PZL Rzezsow. První polský stroj označený jako PZL An-28 byl zalétán až v roce 1984, kdy se v Československu vyráběl konkureční letoun Let L-410. Výroba polských Antonovů se rozjela až roku 1986, kdy tyto letouny začal nakupovat sovětský Aeroflot. Po rozpadu SSSR odbyt na tento letoun téměř ustal, PZL Mielec letoun modernizoval, když představil westernizovanou verzi PZL M-28 Skytruck s motory Pratt & Whitney PT-6A-65B a s americkou avionikou, ovšem bez valného úspěchu. Většina strojů vyrobených od počátku 90. let slouží v polském letectvu.

Technické údaje

  • Osádka: 2
  • Max. počet cestujících: 20
  • Rozpětí: 22,06 m
  • Délka: 13,10 m
  • Výška: 4,90
  • Nosná plocha: 39,70 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 3,7 t
  • Max. vzletová hmotnost: 6,5 t
  • Cestovní rychlost: 335 km/h
  • Dolet: 1 361 km
  • Dostup: 3 000 m
  • Motory: 2× PZL Rzeszow (Glušenko) TWD-10B po 716 kW


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Antonov An-28