Kamov Ka-15
Z Multimediaexpo.cz
Kamov Ka-15 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový lehký vrtulník | |
Výrobce | Kamov | |
Konstruktér | ||
První let | 14. dubna 1953 | |
Zařazen | 1955 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Kamov Ka-15 (kód NATO Hen) byl sovětský lehký víceúčelový vrtulník z poloviny padesátých let 20. století. Je pro něj typická konstrukce rotoru se dvěma protiběžnými vrtulemi a zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru, což se stalo pravidlem i u jeho následovníků. Let prvního prototypu se uskutečnil 14. dubna 1953, sériová výroba byla zahájena roku 1955. Stroj byl u pilotů velmi oblíbený díky své stabilitě. Byl dvakrát světovým rekordmanem v rychlosti na uzavřeném okruhu. V Sovětské armádě byl využívám především námořním letectvem. Od roku 1959 se vyráběla jeho modernizovaná verze Kamov Ka-18.
Verze
- Ka-15 - základní vojenská verze - spojovací, pozorovací, dopravní
- Ka-15M - civilní verze pro zemědělství, dopravu, energetice a další odvětví
- Uka - školní výcvikový letoun
- Ka-18 - modernizace vyráběná od roku 1959
Technické údaje
- Motor: 1× Ivčenko AI-14VF; 205 kW
- Délka: 6,80 m
- Průměr rotoru: 9,97 m
- Výška: 3,30 m
- Prázdná hmotnost: 980 kg
- Maximální hmotnost: 1690 kg
- Rychlost: 150 km/h
- Dostup: 3000 m
- Dolet: 300 km
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |