Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Let Kunovice

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 18. 8. 2015, 11:33; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Turbolet
Morava

Let Kunovice je český (původně československý) letecký výrobce. Známý je hlavně výrobou letounů L-410 Turbolet, kterých bylo vyrobeno přes 1 000 ks.

Stavba továrny jako součásti Škodovky začala v roce 1936. Před a během války fungovala nedostavěná továrna jako opravna. Po válce byla znárodněna a v letech 1950-53 byla nově postavena. Mezi lety 1957-1967 byla přejmenována na SPP („Strojírny první pětiletky“), v roce 1967 se vrátila k původnímu názvu Let. Vyráběly se tu víceúčelové letouny Aero Ae 45 a Aero Ae 145 a v licenci od roku 1953 sovětské cvičné letouny Jakovlev Jak-11 (pod označením C-11, cvičný typ pod označením C-11U).

V roce 1957 se začalo s vývojem lehkého víceúčelového a sportovního letounu L-200 Morava a o čtyři roky později s úspěšným zemědělským letounem Z-37 Čmelák. Také se zde vyráběl cvičný letoun L-29.

Po celá léta firma vyvíjela a vyráběla mnoho typů kluzáků – Zlín Z 22, Z 124 Galanka, LF 109 Pionýr, Z 425 Šohaj. A také slavné Blaníky – L 13, L 23 a L 33.

Během 60. let tu byl vyvinut 19-místný turbovrtulový letoun – L-410 Turbolet, který se dosud vyrábí. Tento typ prošel mnoha vylepšením a modernizacemi; L 410 UVP-E20 a L 420 jsou samostatně certifikovány úřady EASA a FAA.[1]

Obsah

Blaník

Celokovové kluzáky Blaník byly vyráběny ve velkých množstvích, jako žádný jiný kluzák. Celkem bylo od roku 1958 vyrobeno přes 3 000 kusů Blaníku. V roce 2005 byl stále ve výrobě typ L23 Super Blaník. Je schopen přistát se zataženým podvozkem bez poškození, protože kolo zůstává částečně vytažené.

Reference

  1. technik.ihned.cz

Související odkazy

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Let Kunovice