Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Jakovlev Jak-18
Z Multimediaexpo.cz
Jakovlev Jak-18 | ||
Jakovlev Jak-18 (2008) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový letoun | |
Výrobce | Jakovlev | |
Konstruktér | Alexandr Jakovlev | |
První let | 1946 | |
Zařazen | 1947 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | kolem 7 000 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Jakovlev Jak-18 byl sovětský cvičný letoun, který byl ve svých pozdějších obměnách užíván i k jiným účelům. Práce na projektu začaly již roku 1945, první prototyp vzlétl roku 1946 a sériová výroba započala v roce 1947. Roku 1953 koupila licenci Čína, od roku 1956 se letoun vyráběl i v Maďarsku. Celkem bylo vyrobeno kolem 7 000 kusů v různých verzích a obměnách.
Verze letounu
- Jak-18 – cvičné letadlo, první verze
- Jak-18U – cvičné letadlo, druhá verze
- Jak-18A – cvičné a kurýrní letadlo, nový výkonnější motor
- Jak-18P – jednomístná akrobatická verze pro letecké kluby
- Jak-18PM – jednomístná akrobatická verze
- Jak-18PS – jednomístná akrobatická verze
- Jak-18T – čtyřmístná verze pro rekreační létání
- Nanchang CJ-5 – čínská verze
- Nanchang CJ-6 – upravená čínská verze Jaku-18A
Ostatní uživatelé
- Polsko, Čína, Maďarsko, Albánie, Afgánistán, Rakousko, Bulharsko, NDR, Rumunsko, Severní Korea
Technické údaje
- Osádka: 2
- Rozpětí: 10,6 m
- Délka: 8,53 m
- Výška: 3,35 m
- Maximální vzletová hmotnost: 1 316 kg
- Pohonná jednotka: 1× Ivčenko AI-14R
- Výkon motoru: 256 hp
- Maximální rychlost: 260 km/h
- Dostup: 5 060 m
- Dolet: 750 km
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |