V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Doupovská dráha

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 4. 5. 2014, 14:53; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Doupovská dráha je název železničních mezi Kadaní a Podbořany s odbočkou z Vilémova u Kadaně do Kadaňského Rohozce. V knižním jízdním řádu pro cestující ji najdeme pod číslem 164.

Obsah

Historie

Tratě dnešní Doupovské dráhy začaly vznikat postupně. Nejprve jako ryze industriálně-agrární cukrovarská dráha z Kaštic do Krásného Dvora uvedená do provozu 18. 8. 1881, posléze v roce 1884 prodloužená do Radonic u Kadaně. Až po téměř až po 20 letech (1902) pak došlo k dalšímu rozšíření a to směrem z Radonic do Doupova a o rok později (1903) z Vilémova ku Kadani, kde součástí této tratě bylo (konečně!) přímé napojení královského města Kadaně na železniční síť. Původně totiž Kadani sloužilo jen nádraží Kadaň-Prunéřov (dodnes stále existující staré prunéřovské nádraží). Po roce 1950 byl postupně ukončen provoz z Kadaňského Rohozce do Doupova vzhledem ke vzniku VVP Hradiště (Doupov) a 2. 10. 1978 byla uskutečněna rozsáhlá přeložka trati mezi městem Kadaní a hlavní tratí, která se z důvodu těžby přesunula k elektrárně Prunéřov.

Nedávná minulost

Naprosto největší ránu dostaly lokálky 12. 6. 2005, kdy v rámci 2. změny jízdního řádu byly vlaky redukovány takovým způsobem, že se prakticky staly nepoužitelnými. I přes tuto tragedii je vlak v úseku Kadaň město - Poláky využíván denně až 70 cestujícími na jednom spoji. Trať je stále více trnem v oku krajským úředníkům, kteří se ji snaží přes značné protesty místní samosprávy uzavřít. Obce si nechávají zpracovat studii dopravní obslužnosti regionu, která jednoznačně dokazuje, že i jinak relativně drahá železniční doprava zde při rozumném časovém rozložení spojů dokáže být i za současných cenových podmínek ekonomičtější, jak doprava autobusová. Kraj neslyší ani na ekonomiku a přes mnohé intervence i z vrcholných orgánů státní správy dochází k zastavení pravidelného provozu na tratích Doupovské dráhy k 9. 12. 2006.

Současnost

Protože se místní obce nechtěly s likvidací železnice smířit, začal provoz na Doupovské dráze pod taktovkou mikroregionu. Vzhledem k omezeným prostředkům malých obcí však provoz na železnici nabíhá postupně, nejprve formou občasných turistických vlaků, postupně zavedením alespoň sezonní pravidelné víkendové dopravy. 10. 6. 2007, přesně po půlroce od zastavení provozu, dochází díky iniciativě KDS (která organizačně zastřešuje Doupovskou dráhu od samého počátku) a obce Rokle, k obnově pravidelného provozu na úseku Kadaň - Poláky. Také druhý rok začal slibně a již od března na trať vyjíždějí moderní motorové vozy řady 842 nebo 854 na přímých vlacích až z Plzně. V letní sezóně došlo k rozšíření provozu prakticky na celou síť Doupovské dráhy, pravidelně nebyl provozován pouze úsek z Radonic u Kadaně do Kadaňského Rohozce. Díky tomu 2 páry vlaků z Kadaně do Plzně a dva páry vlaků z Kadaně-Prunéřova do Radonic u Kadaně vytvořily velice slušnou nabídku víkendového spojení. Jak v roce 2007, tak v roce 2008 provoz zajišťovaly České dráhy na základě spolupráce obcí a Konzultační dopravní společnosti. Třetí rok samostatného provozu Doupovské dráhy dochází po krajských volbách alespoň ke kosmetickému přehodnocení přístupu Krajského úřadu k železnici, alespoň z pohledu cestovního ruchu. Kraj si uvědomil, že železnice je značným potenciálem pro určité oblasti a začal jí podporovat. Kromě výše uvedené politické změny přichází na řadu změna výrazná i pro cestující, kterou je změna provozovatele vlaků, kterým se stávají Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD). Do provozu byl zařazen motorový vůz řady 820, který zajišťuje dopravu na čtyřech párech vlaků mezi Kadaní, Radonicemi a Podbořany.

Související články

Externí odkazy