Northrop T-38 Talon

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 30. 5. 2012, 16:50; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
T-38 Talon
T-38 560FTS RandolphAFB 2001.jpeg
Northrop T-38A přelétává nad Texasem (2001)
Základní charakteristika
Určení cvičný letoun
Výrobce Northrop
Konstruktér Edgar Schmued
První let 10. březen 1959
Zařazen 17. březen 1961
Vyřazen ve službě
Výroba 19611972
Vyrobeno 1 187
Varianty Northrop F-5 Freedom Fighter
Uživatel USAF
NASA, Luftwaffe, Turecké letectvo

Northrop T-38 Talon je americký nadzvukový proudový cvičný letoun. Byl prvním nadzvukovým cvičným letounem vůbec a stal se v této kategorii i nejrozšířenějším. Letouny T-38 jsou stále provozovány řadou letectev, včetně USA, které jich dosud provozují nejvíce. Z konstrukce T-38 vychází lehké stíhací letouny Northrop F-5 Freedom Fighter a typy z něj odvozené.

Obsah

Konstrukce a vývoj

Typ T-38 Talon byl firmou Northrop vyvíjen od poloviny 50. let 20 století jako cvičná varianta lehkého stíhacího letounu označeného N-156. Velení letectva v té době nemělo o lehké stíhací letouny zájem, ale postrádalo náhradu za svůj hlavní cvičný letoun Lockheed T-33 Shooting Star, což o osudu letounu rozhodlo. První ze tří postavených prototypů vzlétl 10. března 1959. Vývoj letounu pokračoval rychle a už v roce 1961 vstoupil typ do služby, kde doplnil letoun pro základní výcvik Cessna T-37. V následujících letech pak bylo postaveno 1 187 sériových kusů T-38. Předpokládá se, že na letounu bylo za dobu jeho služby vycvičeno na 50 000 pilotů. Americké letectvo je jedním z mála, které v současnosti provozuje nadzvukové cvičné letouny.

T-38 má konvenční koncepci s jednoduchou ocasní plochou, malým, tenkým křídlem a příďovým podvozkem. Pilot a instruktor sedí pod společným překrytem v tandemu. Letoun pohánějí dva motory, které mají vstupy vzduchu v kořenech křídel. Pro své vysoké výkony, byl letoun přezdíván bílá raketa a v roce 1962 vytvořil několik rekordů ve stoupavosti.

Nejrozšířenější variantou letounu je T-38A, přičemž menší množství jich bylo upraveno pro cvičné střelby. Tyto letouny, označené AT-38B dostaly střelecký zaměřovač a závěšníky pro podvěšení výzbroje. V roce 2003 americké letectvo stále provozovalo 562 Talonů, které jsou průběžně modernizovány na standard T-38C. Počítá se s tím, že budou vyřazeny až někdy okolo roku 2020. T-38C se liší průhledovým displejem HUD, instalací GPS a dalších systémů. Strategické letectvo používalo letouny T-38 pro kondiční lety především u druhých pilotů strategických bombardérů.

Dalšími uživateli letounu jsou německá Luftwaffe, Portugalské letectvo, Turecké letectvo, Letectvo Korejské republiky, Tchaj-wanské letectvo a US Navy. Americká NASA a firma Boeing používají T-38 jako pokusný letoun. NASA je používá i k cvičným letům svých astronautů. Malé množství letounů je v soukromých rukou.

Lehká stíhací varianta projektu N-156 byla nakonec také realizována a vznikl tak blízký příbuzný T-38, typ Northrop F-5 Freedom Fighter. Mnoho letounů F-5 bylo po vyřazení zpětně přestavěno na cvičné T-38. Nejpokročilejší variantou typu byl Northrop F-20 Tigershark.

Hlavní technické údaje

T-38 patřící NASA
  • Posádka: 2
  • Rozpětí: 7,7 m
  • Délka: 14,14 m
  • Výška: 3,92 m
  • Nosná plocha: 16 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 270 kg
  • Vzletová hmotnost: 5 360 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 5 670 kg
  • Nejvyšší rychlost: Mach 1,3 (1381 km/h)
  • Dostup: 15 240 m
  • Stoupavost: 170,7 m/s
  • Dolet: 1 835 km
  • Plošné zatížení: 340 kg/m²

Pohonná jednotka

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Northrop T-38 Talon
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
T-38 Talon