Renault B-1
Z Multimediaexpo.cz
Tank Renault B1 | ||
250px | ||
Tank Renault B1bis | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Posádka | 4 | |
Délka | 6,37 m | |
Výška | 2,79 m | |
Šířka | 2,46 m | |
Hmotnost | 28 t | |
Pancéřování a výzbroj | ||
Pancéřování | 14 - 40 mm | |
Hlavní zbraň | 1 x kanón ABS 1929 ráže 75mm, 1 x kanón SA-35 ráže 47mm | |
Sekundární zbraň | 2 x kulomet Chatellerault ráže 7,5mm | |
Pohon a pohyb | ||
Pohon | Renault | |
250 hp, později 307 hp | ||
Odpružení | ||
Poměr výkonu | 9,5 hp/t | |
Dojezd | 135 km |
V roce 1921 byly ve Francii zadány požadavky na nový typ silně pancéřovaného pěchotního tanku. Tento těžký stroj měl být určený k průlomovým akcím, přičemž měl mít vysokou odolnost. Roku 1926 byl dokončeny první návrhy tří francouzských firem, z nichž byl vybrán Renault. Tato společnost dokončila svůj prototyp až roku 1929, ale sériová výroba byla zahájena až v roce 1934. Tank B-1 měl robustní konstrukci, jednotlivé pancéřové pláty byly spojeny nýty a konstrukce byla celkově výhodně vytvarována. V pravé přední části korby byla umístěna střílna, ve které byl instalován kanón ABS ráže 75mm a kulomet Chatellerault ráže 7,5mm. Tento kanón, kterým nešlo otáčet do stran, měl být používán pro ničení nepřátelského dělostřelectva a palebných postavení, pro boj s nepřátelskými tanky měl sloužit protitankový kanón ve věži. Tank poháněl zážehový motor Renault o výkonu 250 hp. Podvozek sestával na každé straně z napínacího kola vpředu, šestnácti pojezdových kol a hnacího kola vzadu, z boků byl chráněn silnými pancéřovými pláty. V pravém krycím plátu podvozku se nacházely vstupní dveře pro posádku. Tank B-1 měl litou věž APX-1, ve které byl instalován kanón SA-34 ráže 47mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5mm. Celková produkce činila 35 kusů tanků B-1.
Roku 1937 se začala vyrábět dokonalejší verze tanku, nazvaná B-1 bis. Tank měl zesílené pancéřování, silnější motor Renault o výkonu 307 hp. Tank dostal novou věž se silnějším kanónem SA-35 ráže 47mm. Celkem bylo vyrobeno 403 tanků B-1 bis.
V letech 1937 - 1940 byly sestrojeny tři prototypy tanku, který dostal označení B-1 ter. Korba byla více zaoblena, dále bylo zesíleno pancéřování, vylepšená lafetace dolního kanónu. Motor Renault měl výkon 350 hp. Sériové výroby se tento typ už nedočkal.
Tanky B-1 byly pro Němce v roce 1940 velkým překvapením, které se dalo srovnat s jejich údivem nad sovětskými tanky T-34 o rok později. Obrněnce byly prakticky nezničitelné, zasahovat musely buď německé protiletadlové kanóny ráže 88mm, nebo bombardovací letectvo. Po pádu Francie zařadili Němci tento tank do své armády pod označením PzKpfw B-1 (f). Část z nich bylo přezbrojena jako plamenometné tanky, z některých tanků se stala samohybná děla. Tanky se účastnily bojů na Balkáně a v Sovětském svazu, při invazi v Normandii bojovaly proti spojencům.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |