Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Boeing 787

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 20. 11. 2011, 22:42; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Boeing 787
Soubor:Boeing_787_Roll-out.jpg
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Boeing
Konstruktér
První let plánován na konec roku 2008
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty 787-3, 787-8, 787-9
Uživatel
1 Boeing 787 si též objednal Český dopravce Travel Service

Boeing 787 nazývaný také Dreamliner je poslední očekávaný dopravní letoun společnosti Boeing, využívající mnoha technických vylepšení oproti starším modelům. Dreamliner má nahradit stávající modely Boeing 757 a Boeing 767 a současně také konkurenční Airbus A300 a Airbus A310. Zároveň má tvořit konkurenci očekávanému Airbusu A350. Boeing jej zatím nabízí ve čtyřech variantách, které mají být uvedeny do provozu mezi roky 20082013. Cena by se měla pohybovat mezi 146 mil. až 200 mil. USD za kus. Letoun bude mít střední kapacitu (podle verzí 210–330 míst[1]) a bude určen na střední a dlouhé tratě. Již v současnosti má firma mnoho objednávek (např. u Virgin Atlantic Airways), jejichž uspokojení ji zaměstná na několik let dopředu. Jen ke konci roku 2007 jich bylo 802,[2] což z něj dělá jeden z nejžádanějších letounů současnosti. Konkrétně nejžádanější je verze 787-8.[3]

Obsah

Specifikace

Model 787-3 787-8 787-9
Osádka kabiny Dva
Cestujících 290–330 210–250 250–290
Délka 57 m65 m
Rozpětí křídel 52 m 60 m 63 m
Úhel trup–křídlo 32,2 °
Výška 16,92 m (55'6")
Výška trupu 5,91 m (19'5")
Šířka trupu 5,75 m (18'11")
Šířka kabiny 5,49 m (18')
Objem nákladu 124,6 m³, 4400 ft³, 28 LD3 152,9 m³, 5400 ft³, 36 LD3
Hmotnost bez nákladu 101,1511 t 109,7694 t 115,2125 t
Maximální vzletová hmotnost 165,1076 t 219,5387 t 244,9399 t
Letová rychlost Mach 0,85 (903 km/h, 561 mph, 487 uzlů, ve výšce 40 000 stop/12 192 m)
Maximální letová rychlost Mach 0,89 (945 km/h, 587 mph, 510 uzlů, ve výšce 40 000 stop/12 192 m)
Dolet 2500 – 3050 NM
(4650 – 5650 km)
7650 – 8200 NM
(14 200 – 15 200 km)
8000 – 8500 NM
(14 800 – 15 750 km)
Maximální objem palivové nádrže 41 965 litr 126 917 l 138 898 l
Servisní prohlídky 13 106,4 km
Motory (2×) General Electric GEnx nebo Rolls-Royce Trent 1000
Maximální tah motoru 235,8 kN 284,7 kN 311,4 kN

Zdroje: brožura 787,[4] 787-8 Airport report 787-3 fact sheet,[5] 787-8 fact sheet,[6] 787-9 fact sheet[7]

Uhlíková vlákna

U karoserie 787 Dreamliner je místo tradičních kovů (např. hliník) použito uhlíkových vláken.

Klady

Tento moderní materiál, který se začal používat při konstrukci automobilů a též hi-tech vojenské letecké techniky má oproti kovům řadu výhod: při zachování přibližně stejné pevnosti je znatelně lehčí a mnohem pružnější. Model 787 tak bude celkově lehčí a ne tak robustní konstrukce jako jiné modely. Spolu s hmotností letounu souvisí i očekávaná menší spotřeba paliva (odhaduje se 20 %[2]), což je v posledních letech deviza, která je pro letecké dopravce velice důležitá. (Konkurenční Airbus v této oblasti nad Boeingem ztrácí.)

Zápory

Na druhou stranu, uhlíková vlákna jsou na rozdíl od kovů křehčí a v případě deformace (např. při leteckém neštěstí) se místo zkroucení a zbachratění (které se dá očekávat v případě hliníkové karoserie) roztříští. Druhou zatím nezodpovězenou otázkou, je odolnost letounu konstrukce z uhlíkových vláken vůči blesku, kdy zatímco kovová konstrukce se zachová jako Faradayova klec, uhlíková vlákna tuto schopnost nemají.

Defekty ve struktuře karoserie z uhlíkových navíc naneštěstí nemusejí být tak zřetelné jako v případě kovové konstrukce a namísto pravidelných vizuálních kontrol letounů by musely nastoupit procesy (např. na bázi sonografie), které jsou drahé, vyžadují nová zařízení a obsluhu a v některých případech nebudou možné bez rozebrání (částí) letounu.

Stanovisko úřadů

Úřady jako Federal Aviation Administration si ve věci těchto otázek vyžádaly další testy[8], které s velkou pravděpodobností budou pro Boeing znamenat zdržení dodávek nejenom modelu 787 ale všech verzí, s konstrukcí z tohoto materiálu.

Zpoždění dodávek

Podle původního harmonogramu měla první B 787 dostat společnost All Nippon Airways v květnu 2008, ale kvůli problémům při výrobě byl v dubnu 2008 oznámen už čtvrtý odklad dodání prvního stroje, tentokrát na třetí čtvrtletí 2009. Zároveň byl odložen první let typu na poslední čtvrtletí 2008.[9]

Audiovizuální dokumenty

  • (anglicky) 787 Dreamliner av Boeing, prezentační film letounu
  • (anglicky)Dan Rather Reports – Plastic Planes, reportáž zkoumající příčiny zpoždění dodávek i bezpečnostní otázky nových materiálů

Externí odkazy



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.