Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Arsenal VG-33

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 17. 3. 2009, 09:26; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Arsenal VG-33
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce
Konstruktér
První let
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 49 (?)
Varianty
Uživatel Francie


Arsenal VG-33 byl francouzský celodřevěný stíhací letoun, užívaný za druhé světové války. Vznikl prakticky z koncepce stíhacího letounu Caudron C-714. Nejprve vznikl těžší typ VG-31, později VG-33, který byl poháněn motorem Hispano Suiza HS-12Y. Byla plánována produkce typů VG-36VG-39, ale tyto stroje se do výroby nedostaly.

Zajímavé je, že to, co mělo být velkou výhodou - lehce dostupná surovina - dřevo, bylo v průběhu vývoje překážkou. Vhodné dřevo ve Francii nebylo, a tak ve zlomovém období Mnichova se urychleně objednávalo ve Velké Británii a Kanadě (zajímavou se tak stává podobná situace LaGGu 3 v SSSR), ale s dodávkami byly problémy.

S výzbrojí jednoho dvacetimilimetrového kanónu v ose vrtule a čtyř kulometů ráže 7,5 mm v křídle mohl být dosti výkonný VG-33 výraznou posilou francouzského letectva a výpočty výkonů plánovaného VG-39, který měl pohánět americký motor Allison V-1710, dávaly předpoklad získání výkonné stíhačky, ale zůstalo již jen u nadějí.

Technická data (Arsenal VG-33C-1)

  • Rozpětí: 10,80 m
  • Délka: 8,55 m
  • Výška: 3,35 m
  • Nosná plocha: 14,00 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2022 kg
  • Vzletová hmotnost: 2450 kg
  • Maximální rychlost (ve výšce 5200 m): 558 km/h
  • Dostup: 11 000 m
  • Čas výstupu do výšky 5000 m: 6,40 minuty
  • Dolet: 1060 km (se zásobou 400 litrů paliva)
  • Dolet: 1560 km (600 litrů paliva)

Literatura

  • Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45
  • L+K 7/1991 (rubrika „Letadla 39-45“)