Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Arado Ar 234
Z Multimediaexpo.cz
Arado Ar 234 | ||
Arado Ar 234B | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardovací, noční stíhací, průzkumný a bitevní letoun | |
Výrobce | Arado Flugzeugwerke GmbH | |
Konstruktér | Walter Blume | |
První let | 15. června 1943 | |
Zařazen | 1944 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 238 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Luftwaffe | |
Arado Ar 234 byl druhým německým letounem s reaktivním pohonem a prvním proudovým bombardérem vůbec.
Vývoj
Práce na konstrukci nového typu letounu byla zahájena v konstrukčním týmu firmy Arado už na podzim roku 1940. V říjnu roku 1941 byl přijat první projekt a pokračovalo se v dalším vývoji. První let prototypu Ar 234 V1 proběhl 15. června 1943. Ten byl při jednom z letů zničen a tak v září 1943 byly zalétány další dva prototypy. Další zkoušky probíhaly i v roce 1944 a docházelo k dalším úpravám a zdokonalování. První kusy nulté série se začaly vyrábět v polovině roku 1944, pokračovaly práce na konstrukci dalších prototypů, které měly sloužit k různým specifikovaným účelům. Celkem bylo vyrobeno 238 letounů Arado Ar 234, z toho 32 prototypů, 20 letounů nulté série verze B-2 a 186 sériových strojů této verze.
Bojové užití
K první bojové akci letounů Arado Ar 234 došlo 2. srpna 1944 a dne 24. prosince 1944 byl proveden první nálet proudových bombardérů v dějinách letectví vůbec. V prosinci 1944 byla též vytvořena první jednotka nočních stíhačů na těchto strojích. V září 1944 byla vytvořena první průzkumná jednotka, která měla na rychlých strojích provádět letecké snímkování. Letouny Arado Ar 234 létaly v roce 1945 nad Bavorskem a Rakouskem, kde zjišťovaly pohyby spojeneckých armád. Po ukončení války získali letouny Arado Ar 234 spojenci, kteří využili poznatků této nové konstrukce.
Technické údaje
- Osádka: 1
- Pohon: dva motory Junkers Jumo 004 B-1 s tahem 2 x 8,8 kN.
- Výzbroj: dva dozadu střílející kanóny MG 151/20 ráže 20 mm, bomby do hmotnosti 1500 kg.
- Rozpětí: 14,40 m
- Délka: 12,64 m
- Výška: 4,29 m
- Plocha křídel: 26,4 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 5 200 kg
- Vzletová hmotnost: 9 800 kg
- Maximální rychlost: 735 km/h
- Cestovní rychlost: 700 km/h
- Doba výstupu (do 2 000 m): 3,8 min
- Dostup: 10 000 m
- Dolet: 1 600 km
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |