Klimov VK-1

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 3. 2009, 02:12; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Klimov VK-1 byl sovětský proudový motor, vzniklý dalším vývojem, založeném na konstrukci britského proudového leteckého motoru Rolls-Royce Nene. Koncepčně je sice shodný s původním britským vzorem (motor Nene byl v SSSR vyráběn pod označením RD-45), ale je výrazně překonstruovaný a má oproti vzoru vyšší výkony (tahem leží mezi motory Rolls-Royce Nene a Rolls-Royce Tay; motor RB.44 Tay, který také byl vyráběn v licenci americkou firmou Pratt & Whitney jako typ J48, nezaměňovat s mnohem pozdějším dvouproudovým motorem, pohánějícím civilní dopravní letouny).

Motor Klimov VK-1 poháněl i sovětský bombardér Iljušin Il-28. V tomto případě se jedná o letoun, který byl dodán ze SSSR do Iráku.

Motor VK-1 mj. poháněl i stíhací letouny MiG-15bis, MiG-17 (pozdější verze „sedmnáctek“ — MiG-17F, MiG-17PF a PFU — poháněly motory VK-1F, vybavené přídavným spalováním), či dvoumotorové bombardovací letouny Iljušin Il-28.

Jde o turbokompresorový motor jednohřídelové koncepce, s radiálním kompresorem, devíti přímoproudými spalovacími komorami a jednostupňovou axiální turbínou. Motor VK-1F má přídavné spalování.

Maximální vzletový tah motoru byl 2700 kp (26,48 kN) při 11 560 ot/min. Verze VK-1F, vybavená přídavným spalováním, měla krátkodobě tah 3380 kp (33,15 kN).

Externí odkazy