Fairey Swordfish

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 2. 2009, 07:59; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Fairey Swordfish
Image:Fairey Swordfish on Airfield.jpg
Fairey Swordfish
Základní charakteristika
Určení víceúčelový letoun
torpédový bombardér
Výrobce Fairey Aviation Company
Konstruktér
První let 17. dubna 1934
Zařazen 1935
Vyřazen 1945
Výroba
Vyrobeno 2400 ks
Varianty
Uživatel Velká Británie
Soubor:HMS Ark Royal h85716.jpg
Bombardéry Swordfish přelétají nad letadlovou lodí HMS Ark Royal

Fairey Swordfish byl britský palubní torpédový letoun užívaný ve druhé světové válce. Ač se jednalo o na první pohled archaický a zastaralý stroj, prokázalo toto letadlo mnohé služby, přičemž se proslavilo zejména poškozením bitevní lodi Bismarck, které skočilo jejím následným potopením.

Obsah

Vývoj

Fairey Swordfish byl vyvinut z letounu TSR I v letech 1933 a 1934. Na jaře roku 1935 byly objednány tři předsériové stroje. Jednalo se o pomalé letadlo, které bylo potažené plátnem a jehož rychlost se pohybovala mezi 130 - 245 km/h. Jeho nosnost byla překvapivě vysoká, dokázalo nést torpédo o hmotnosti 730 kg, a osm hlubinných náloží po 45 kg. Armáda tyto stroje obdržela roku 1936. Ty byly během války postupně byly modernizovány, došlo k instalaci silnějšího motoru, úpravám spodní plochy křídel, kam mohly být zavěšeny neřízené rakety a k dalším vylepšením.

Bojové užití

Po vypuknutí 2. světové války roku 1939 ochraňovaly Swordfishy britské válečné i obchodní loďstvo. Na nepřítele poprvé zaútočily 11. dubna 1940 a zasáhly u Trondheimu německý torpédoborec. Námořní letectvo využívalo letouny ke kladení min i k hlídkovým letům nad mořem. V listopadu 1940 se proslavily účastí v náletu na italské loďstvo kotvící v Tarentu, v květnu 1941 účastí při potopení bitevní lodě Bismarck a v únoru 1942 útokem na německé válečné lodě Scharnhorst, Gneisenau a Prinz Eugen. Swordfishe dále vzlétaly z palub obchodních letadlových lodí proti ponorkám při ochraně konvojů v Atlantiku i na lodních trasách do SSSR.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 3 (pilot, pozorovatel, radista-střelec)
  • Rozpětí: 13,87 m
  • Délka: 10,87 m
  • Výška: 3,75 m
  • Nosná plocha: 56,40 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1905 kg
  • Vzletová hmotnost: 3410 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × devítiválcový hvězdicový, vzduchem chlazený motor Bristol Pegasus IIIM3
    • Výkon pohonné jednotky: 750 k (550 kW), resp. Pegasus 30 s max výkonem 820 k (603 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 245 km/h
  • Dostup: 3260 m
  • Dolet: 878–1657 km

výzbroj

  • 1 × pevný kulomet Vickers K ráže 7,7 mm
  • 1 × pohyblivý kulomet Lewis či Vickers K ráže 7,7 mm v zadní kabině
  • 1 × torpédo ráže 457 mm o hmotnosti 730 kg, respektive námořní mina o hmotnosti 680 kg pod trupem, příp. až 8 neřízených raket o hmotnost 27 kg typu RP-3