V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Grossglocknerská vysokohorská silnice

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 18. 11. 2009, 19:25; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Großglocknerská vysokohorská silnice (německy Großglockner Hochalpenstraße) spojuje rakouské spolkové země Salcbursko a Korutany.

Ledovec Paterze s Großglocknerem
Soubor:Taury 6.jpg
Masiv Sonnblick a kroutící se Hochalpenstrasse

Cesta vede z obce Bruck an der Großglocknerstraße do Heiligenblutu v Korutanech. Od hlavního spojení odbočují další cesty, které vedou k různým vyhlídkám, jako například Edelweißspitze (2571 m. n. m.) a Franz-Josefs-Höhe (2369 m. n. m.) s pěkným výhledem na ledovec Pasterze a Großglockner. Pro osobní automobily je však tato cesta zpoplatněna mýtem.

Obsah

Historie

První plán na vybudování cesty ve Vysokých Taurech přetínající hlavní hřeben Alp v blízkosti nejvyššího rakouského vrcholu předložil roku 1924 dvorní rada Ing. Franz Wallack. Samotná stavba byla zahájena 30.8. 1930 na severní straně hřebene ve Ferleitenu. Takřka přesně za 5 let - 3.8. 1935 byla slavnostně otevřena. Uvědomíme-li si klimatické podmínky panující v tomto koutu Alp byla stavba zvládnutá velmi rychle.

Klimatické podmínky

Průměrná sněhová nadílka zde činí až 5 metrů, po 100 dní fouká bouřlivý vítr a po 250 dnů jsou hlášeny srážky. Průměrná roční teplota v nejvyšších partiích silnice je -3°C, což odpovídá teplotním poměrům na Sibiři či v Grónsku.

Statistika

Grossglockner Hochalpenstrasse je dlouhá 48 km (Ferleiten - Heiligenblut), najdeme na ní 26 číslovaných zatáček a překonává 1748 metrů převýšení. Největší stoupání dosahuje 12%, na odbočce k Edelweissspitze dokonce 14%. Tento vrchol je zároveň nejvyšším bodem cesty - 2571 m.n.m. Z vrcholové plošiny přehlédneme najednou 37 vrcholů vyšších 3000 metrů a 19 ledovců ! Druhá odbočka nás zavede přímo k ledovci Pasterze. Nejvyšší bod samotné cesty je vstupní portál do tunelu Hochtor - 2505 m.n.m. Za průjezd se platí mýto.

Literatura

  • WALLACK, Franz. Die Großglockner-Hochalpenstraße. Die Geschichte ihres Baues. [s.l.] : [s.n.], 1949.
  • RIGELE, Georg. Die Automobilisierung im neuen Österreich; Gezeigt am Beispiel der Großglockner-Hochalpenstraße 1928–1938. Stuttgart : Technik – Politik – Identität, Klaus Plitzner, 1995. Dostupné online. ISBN 3-928186-27-2. s. 137–147.

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Grossglocknerská vysokohorská silnice