Convair F-102 Delta Dagger
Z Multimediaexpo.cz
F-102 Delta Dagger | ||
F-102 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | přepadový stíhač | |
Výrobce | Convair | |
Konstruktér | ||
První let | 24. října 1953 | |
Zařazen | duben 1956 | |
Vyřazen | 1976 USAF 1979 cizí uživatelé 1986 vleky terčů | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 000 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Letectvo Spojených států | |
Řecko Turecko |
Convair F-102 Delta Dagger byl americký přepadový stíhač, určený pro každé počasí. Vyvinut byl z pokusného letounu XF-92. Letoun byl navržen tak, aby výkonostně překonal tehdejší sovětské bombardéry, ale vývoj motoru Wright J67 a avioniky se opozdil a tak vznikl provizorní letoun, který však ve vodorovném letu nebyl schopen překonat nadzvukovou rychlost.
Stroj musel být přepracován a dostal nové motory Pratt & Whitney J57.
V roce 1956, s tříletým zpožděním, byl první seriový Delta Dagger F-102A zaveden do služby. Do roku 1958 sloužily ve 26 perutích USAF, ale stále plnily funkci dočasných letounů. Během 60. let začaly být nahrazovány typy F-101 Voodoo a F-4 Phantom II a byly přeřazovány k národní letecké gardě. Poslední stroje v americké službě dosloužily v roce 1973 na základách na Islandu a poté byly odprodány do Řecka a Turecka nebo sloužily jako bezpilotí terče. Z typu F-102 vycházel letoun F-106 Delta Dart.
Obsah |
Varianty
- YF-102 – První prototypy.
- YF-102A – Další prototypy.
- F-102A – Jednomístní přepadový stíhač pro každé počasí, 889 ks postaveno.
- TF-102A – Dvoumístná cvičná verze, 111 ks postaveno.
- QF-102A – Dvoumístní vlek terčů, (přestavěny z F-102A).
- PQM-102A – Bezpilotní terče, (přes 200 ks přestavěno z F-102A).
- PQM-102B – Bezpilotní terče
Specifikace (F-102A)
Technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 11,61 m
- Délka: 20,83 m
- Výška: 6,45 m
- Nosná plocha: 64,57 m²
- Zátěž křídel: 172 kg/m²
- Profil křídla: NACA 0004-65 mod root and tip
- Hmotnost prázdného stroje: 8777 kg
- Vzletová hmotnost: 11 115 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 14 288 kg
- Pohonná jednotka: 1× proudový motor Pratt & Whitney J57-P-25 s přídavným spalováním
- Tah: 52 kN
- Tah s přídavným spalováním: 76,5 kN
- Zásoba paliva ve vnitřní nádrži: 4107 l
- Zásoba paliva v přídavné nádrži: 815 l
- Tah/Hmotnost: 0,7
Výkony
- Maximální rychlost: 1 304 km/h ve 12 190m
- Dostup: 16 275 m
- Stoupavost: 66 m/s
- Dolet: 2 175 km
Výzbroj
- 24× 70mm neřízené střely
- 6× raketa typu vzduch-vzduch AIM-4 Falcon
- 3× AIM-4 Falcon a 1× AIM-26 Falcon - s konvenční nebo jadernou hlavicí
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |