Clerget 9B

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 3. 2009, 02:12; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Clerget 9B byl francouzský letecký vzduchem chlazený rotační motor, vyráběný během 1. světové války. Vyráběl se v licenci i ve Velké Británii. Používal se u mnoha letadel států Trojdohody, například u letounu Sopwith Camel.

Motor Clerget 9B trpěl některými nectnostmi, hlavně rychlým poklesem výkonu s narůstající výškou, a také nepříliš kvalitní výrobou, takže po krátkém čase provozu ztrácel na výkonu. Ve Francii to u mateřské firmy vedlo k vývoji motoru verze Clerget 9Bf se zdvihem zvýšeným na 172 mm (o výkonu 140 k), v Británii zkušenosti z licenční výroby a provozu vedly k vývoji motoru A.R.1 (později byl podle svého tvůrce, Waltera Owena Bentleye, přeznačen na Bentley B.R.1), který byl výrazně výkonnější a spolehlivější (montoval se na stíhačky Sopwith Camel, vyráběné pro britské RNAS).

Clerget 9B

  • Výroba od roku 1917
  • Vzduchem chlazený čtyřdobý rotační hvězdicový devítiválec
  • Vrtání válce: 120 mm
  • Zdvih pístu: 160 mm
  • Zdvihový objem motoru: 16,286 litru
  • Kompresní poměr: 4,56
  • Hmotnost: 175 kg
  • Výkon: 130 k (95,6 kW) při 1250 ot/min.
    • krátkodobý maximální výkon: 135 k (99,3 kW) při 1300 ot/min.

Clerget 9Bf

  • Výroba od roku 1917
  • Vzduchem chlazený čtyřdobý rotační hvězdicový devítiválec, s ventilovým rozvodem OHV
  • Vrtání válce: 120 mm
  • Zdvih pístu: 172 mm
  • Zdvihový objem motoru: 17,507 litru
  • Kompresní poměr: 5,3
  • Hmotnost: 179 kg
  • Výkon: 140 k (103 kW) při 1250 ot/min.
    • krátkodobý maximální výkon: 150 k (110,3 kW) při 1300 ot/min.