Handley Page O/100

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 2. 2009, 08:07; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Handley Page O/100
Soubor:Handley Page 0 100 aircraft.jpg
Handley Page O/100 sériové číslo 1459 „Le Tigre“ RNAS
Základní charakteristika
Určení těžký bombardér
Výrobce Handley Page
Konstruktér
První let 17. prosince 1915
Zařazen 1916
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 46
Varianty
Uživatel RNAS, RAF

Handley Page O/100 (Handley Page H.P.11) byl britský těžký bombardér, který byl operačně nasazen v průběhu I. světové války (první bojový let se uskutečnil v březnu 1917).

Technické požadavky na konstrukci stroje byly vydány 28. prosince 1914, kdy zároveň byl zadán kontrakt na stavbu čtyř prototypů (dostaly přidělena sériová čísla 1455 až 1458) a osmi sériových letounů (sériová čísla navazují na prototypy, v řadě 1459 až 1466). První prototyp vzlétl 17. prosince 1915 v Hendonu, na palubě stroje byli Lt-Cdr John Tremayne Babington (proslavil se již v listopadu 1914, kdy se zúčatnil náletu letounů Avro 504 na Friedrichshafen) a Lt-Cdr Ernest W. Stedman (později Air Vice-Marshal RAF, CB, OBE).

Prvním bojovým letem typu O/100 byl nálet na železniční uzel nedaleko Mét, který se uskutečnil v noci z 16. na 17. března 1917. Šlo o stroj s/n 1460, který pilotoval Sqn-Cdr J. T. Babington, velitel No. 3 Wing RNAS. Naneštěstí pro Brity, či k jejich smůle, již 1. ledna 1917 padl nepoškozený stroj (s/n 1463) do rukou Němcům, kdy při přeletu do Francie stroj pro navigační chybu přistál na německém polním letišti u Laonu (za řízením byl Lt H. C. Vereker). Němci stroj přelétli do Jonannistalu, ale ještě před důkladným prostudováním konstrukce a provedením letových zkoušek byl zničen při havárii.

Po vyrobení 46 strojů (včetně čtyř prototypů) výroba přešla na zdokonalený typ Handley Page O/400 (H.P.12), který poháněly výkonnější motory Rolls-Royce Eagle VIII.

Obsah

Výroba, nasazení, technická data

Squadrony vyzbrojené typem Handley Page O/100

Výroba O/100

  • 1455-1466 (4 prototypy, 8 sériových strojů)
  • 3115-3142 (28 sériových strojů)
  • B9446-B9451 (6 strojů)

Hlavní technické údaje

Handley Page O/100

  • Typ: Handley Page O/100 byl těžký dvoumotorový bombardér, trojpříhradový dvouplošník s pevným ostruhovým podvozkem
  • Osádka: 4 muži
  • Rozpětí: 30,480 m
  • Délka: 19,158 m
  • Výška: 6,705 m
  • Nosná plocha: 153,10 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 3629 kg
  • Vzletová hmotnost: 6350 kg
  • Maximální rychlost: 122 km/h (u hladiny moře)
  • Operační dostup: 2652 m
  • Vytrvalost: 8 hodin

Pohonná jednotka

Výzbroj

  • 2-3 pohyblivé kulomety Lewis ráže 7,7 mm
  • maximálně 813 kg pum (16 kusů 112lb pum)

Prameny

  • F. K. Mason, The British Bomber since 1914, Putnam Aeronautical Books, 1994, ISBN 0-85177-861-5
  • Jiří Hornát, Handley Page O/100, rubrika „Letadla 1914-1918“ (L+K č. 18, ročník LXX)
  • Alec S. C. Lumsden, MRAeS, British Piston Aero-Engines, ISBN 1-85310-294-6

Externí odkazy