HMS Unicorn (I72)

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 16. 2. 2011, 10:03; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Unicorn v roce 1951

Unicorn v roce 1951

Základní údaje Unicorn v roce 1951
Typ:
Třída:
Číslo trupu: 172
Jméno podle:
Objednána:
Zahájení stavby: 1939
Spuštěna na vodu: 20. listopadu 1941
Uvedena do služby: 12. března 1943
Osud: sešrotována 1960
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 14 750 tn (standardní)
20 300 tn (plný)
Délka: 196,9 m
Šířka: 27,5 m
Ponor:
Pohon: 2 turbínová soustrojí
4 tříbubnové kotle
40 000 hp
Palivo:
Rychlost: 24 uzlů
Dosah:
Posádka: 1200
Pancíř: paluba 51 mm
Výzbroj: (po dokončení):
8× 102 mm (4×2)
16× 40 mm (4×4)
13× 20 mm (4×2, 5×1)
Elektronika:
Letadla: až 69
Ostatní:

HMS Unicorn byla opravárenská, cvičná a zásobovací loď, s koncepcí lehké letadlové lodi, určená pro podporu letadlových lodí Royal Navy. Operačně byla používána během druhé světové války a po reaktivaci i v Korejské válce. V několika případech se přímo zapojila do bojovýh operací.

Loď byla postavena v loděnicích Harland & Wolff v Belfastu. Měla letovou palubu, chráněnou 51mm silným pancířem a vybavenou katapultem. Na jejím pravoboku se nacházel velitelský ostrov. Letouny byly neseny ve dvou hangárech. Byla vybavena k opravám jakéhokoliv letounu Fleet Air Arm. Loď také chránila protitorpédová obšívka.

Unicorn nejprve sloužila s Home Fleet a ve Středomoří. Unicorn se podílela na spojeneckém vylodění v Salernu v roce 1943. V letech 1944–1945 operovala na Dálném Východě. Po válce byla na několik let vyřazena z aktivní služby, přičemž v letech 1950–1953 byla reaktivována, aby podporovala britská plavidla v korejské válce. V jednom případě zde přímo ze svých 102mm děl ostřelovala nepřátelské pozice. V roce 1959 byla prodána do šrotu a v následujícím roce sešrotována.

Související články

Prameny

Externí odkazy