Bell 212

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 27. 8. 2016, 22:26; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Bell 212
Kachina-b212-N212KA-030909-02cr.jpg
Bell 212HP (2003)
Základní charakteristika
Určení víceúčelový užitkový vrtulník
Výrobce Bell Helicopter Textron
Konstruktér
První let 1968
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty Bell 412
Uživatel United States Marine Corps
Canadian Forces
United States Navy

Bell 212 nebo UH-1N (známý rovněž jako Twin Two-Twelve a Twin Huey) je střední vojenský a civilní vrtulník vyráběný společností Bell Helicopter Textron, který vzlétl poprvé roku 1968.

Obsah

Historie

Bell 212, založený na protáhlém trupu vrtulníku Bell 205, byl původně vyvinut pro Canadian Armed Forces pod označením CUH-1N, později CH-135. Objednávka od Canadian Armed Forces byla na 50 kusů s možností dokoupení dalších 20 kusů. Ve stejnou dobu si i United States military services objednavá 141 kusů Bell 212 pod označením UH-1N.

Do roku 1971 byl vrtulník uzpůsoben pro komerční použití. Mezi prvními uživateli civilní verze Bell 212 byla společnost Helikopter Service AS z Norska, která jej využívala k obsluze pobřežních ropných plošin. V současné době je Bell 212 využíván při těžební činnosti, pobřežních záchranných operacích nebo také pro zásobování v Arktidě na Linii včasné výstrahy (Distant Early Warning Line).

Dne 6. března 1972 seskočil Hendrick V. Gorick z US Navy Development Squadron Six ve výšce 6 248 m z vrtulníku UH-1N. Vytvořil tak rekord v seskoku padákem nad Antarktidou.

V roce 1979 koupil Civilní úřad pro letectví osm kusů těchto vrtulníků a tím se stal Bell 212 prvním americkým vrtulníkem prodaným v Čínské lidové republice.

Označení ICAO v letových plánech je pro tento vrtulník B212.

Varianty

Související informace můžete najít také v článku: Bell 412
  • Bell Model 212 – označení společností Bell Helicopters pro UH-1N
    • Twin Two-Twelve – civilní transportní verze pro 14 pasažérů
    • Agusta-Bell AB 212 – civilní nebo vojenská transportní verze postavená v licenci v Itálii společností Augusta
    • Agusta-Bell AB 212ASW – protiponorková, protilodní verze vrtulníku AB 212
  • Bell Model 412 – Bell 212 s čtyřlistým kompozitním hlavním rotorem

Specifikace (civilní verze)

Bell UH-1N MODEL 212.png

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Kapacita: 14
  • Délka: 17,46 m
  • Průměr hlavního rotoru: 14,69 m
  • Výška: 4,39 m
  • Plocha hlavního rotoru: 169,5 m²
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 2 517 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 5 080 kg
  • Motor: 1x Pratt & Whitney Canada PT6T-3 Turbo Twin Pac, 1 342 kW

Výkony

  • Dolet: 439 km
  • Statický dostup: 5 305 m
  • Rychlost stoupání: 532 m/min