Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Šablona:Článek dne/2016/33

Z Multimediaexpo.cz

Handley Page Halifax byl těžký bombardér používaný za druhé světové války.

Handley Page Halifax byl čtyřmotorový těžký bombardér používaný za druhé světové války britským RAF.

V rámci RAF tyto letouny používaly i squadrony složené z personálu pocházejícího z britských dominií. Pod velením 4. skupiny RAF také operovaly francouzské squadrony číslo 346 a 347. V oblasti Středomoří s nimi létala (opět v rámci RAF) 301. polská squadrona, ta byla mezi listopadem 1944 a březnem 1945 vyzbrojena Halifaxy Mk.II a Mk.V (jednotka v té době operovala z italského Brindisi). Podobně jako jeho současník, bombardér Avro Lancaster byl používán ještě v padesátých letech 20. století. Do roku 1961 tento typ létal v letectvu Pákistánu.

Vznik typu byl poměrně komplikovaný. V roce 1936 byla vydána dvojice zadání na vývoj nových typů bombardérů, která měla mimořádný vliv na výzbroj Bomber Command RAF v nadcházející válce. První, B.12/36, požadovaly vývoj těžkého čtyřmotorového bombardéru, který měl dosahovat cestovní rychlosti 230 mph (370 km/h) ve výšce 15 000 ft (4 572 m) a operační dostup měl být 28 000 ft (8 534 m). Při přetížení měl mít dolet 3 000 mil (4 828 km) s pumovým nákladem 8 000 lb (3 628 kg), při sníženém množství neseného paliva, s požadovaným doletem 2 000 mil (3218 km), měl být schopen nést až 14 000 lb pum (6 350 kg). Druhé, P.13/36, požadovaly spíše vývoj víceúčelového stroje, v kategorii označované písmenem P doposud vznikaly spíše lehké stroje jednomotorové, podle specifikací P.27/32 vznikl typ Fairey Battle a podle P.4/34 byl postaven typ Hawker Henley. Typ vyhovující specifikacím P.13/36 měl být pouze dvoumotorový, měl plnit roli rychlého středního bombardéru, průzkumného letounu a také měl být schopen torpédových útoků.

Firma Handley Page v té době pracovala na vývoji projektu dvoumotorového bombardéru s továrním označením HP-55, který vznikal na základě specifikací B.1/35 (na jejich základě vznikl pouze jen Vickers Warwick). Na základě kontraktu 441975/35 byla objednána stavba prototypu. Projekt vznikal v celé řadě verzí, ve finále krystalizoval ve dvou variantách, buď s motory Bristol Hercules, nebo teprve připravovanými kapalinou chlazenými čtyřiadvacetiválci Rolls-Royce Vulture — ty měly podle předběžných dat od firmy Rolls-Royce měl zprvu dávat výkon 1 700 hp. Stroj koncepčně vycházel z HP-55, ovšem měl být poněkud menší — HP-55 měl mít křídlo s rozpětím 95 ft (28,956 m) zatímco HP-56 měl mít křídlo s menší nosnou plochou a rozpětím 90 ft (27,432 m). Na základě předložených projektů byly 30. dubna 1937 podepsány objednávky na stavbu prototypů. Firma Handley Page měla postavit dva HP-56 a Avro dva stroje Type 679 , konstrukce obou firem měly pohánět motory Vulture.