Černá skříňka (doprava)

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 3. 2009, 02:18; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Černá skříňka

Černá skříňka je zařízení umisťované zpravidla do letadel a jiných dopravních prostředků za účelem zaznamenávání nejdůležitějších parametrů letu pro objasnění příčin případné havárie. Podle mezinárodních dohod je musí mít všechny letecké společnosti umístěny ve svých letadlech.

Černou skříňku vynalezl v roce 1954 australský technik David Warren a pojmenoval ji ARL Flight Memory Unit. Nejdříve byla užívána pouze ve Velké Británii, později se rozšířila do USA a odtud do celého světa. V současnosti se do letadel umisťují černé skříňky dvě, zpravidla do zadní části letadla, protože právě ta bývá při leteckých nehodách poškozena nejméně. Každá z těchto skříněk má svou funkci:

Cockpit voice recorder (CVR) → nahrává rozhovory v pilotní kabině

Flight data recorder (FDR) → nahrává letové údaje (výšku, rychlost, tlak vzv letadle, stav paliva a mnoho dalšího)

Černá skříňka je konstruována pro zachování neporušeného obsahu i v extrémních podmínkách. Je schopna 45 minut odolávat teplotě 1000°C, vydrží silné přetížení (100G), je vodotěsná a vyrobená z nekorodujících materiálů. Uvnitř je umístěn i miniaturní vysílač, který po katastrofě vysílá signál, podle něhož se dá skříňka najít. Pro snazší nalezení je černá skříňka křiklavě oranžová a plave na vodě.

Další využití

Od 70. let 20. století probíhá vývoj černé skříňky, která by byla umisťována do motorových vozidel.[1][2]

Externí odkazy



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.