V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Westland Lysander

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 21. 6. 2013, 14:21; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Westland Lysander
Image:Westland Lysander-B-MA.jpg
Westland Lysander III
Základní charakteristika
Určení Letoun pro spolupráci s armádou, pozorovací a hlídkový letoun
Výrobce Westland Aircraft Limited
Konstruktér
První let 15. června 1936
Zařazen červen 1938
Vyřazen 1946 (RAF)
Výroba
Vyrobeno 1786 ks
Varianty
Uživatel Royal Air Force
Royal Canadian Air Force


Westland Lysander byl britský letoun pro spolupráci s armádou, který byl používaný v době druhé světové války. Jednalo se o stroj, který měl zajišťovat taktickou pozorovací činnost, řízení dělostřelecké palby, spojení, kladení umělé dýmové clony, shazování zásobovacích kontejnerů a podle potřeby napadání nepřítele rušivou palbou a svrhováním lehkých pum.

Obsah

Vývoj

Roku 1934 vydalo britské ministerstvo letectví specifikace na letoun, který bude sloužit pro činnost pozemního vojska. Soutěž vyhrál typ Westland P.8 díky své hornoplošné konstrukci, která neomezovala výhled pilota. V září roku 1936 bylo objednáno 144 kusů a roku 1938 začaly přicházet první stroje k jednotkám. Letouny byly postupně modernizovány, dostaly nový silnější motor. U pilotů byly letouny oblíbené, stroje byly velmi obratné a dala se s nimi dělat doslova akrobacie.

Bojové použití

Trojice Lysanderů v letu

Lysandery utrpěly roku 1940 ve Francii velké ztráty a ukázalo se, že jsou zcela neužitečné pro bojové akce. Proto byly staženy z první linie a byly dále používány k hlídkování nad britským pobřežím proti očekávané německé invazi. Dále sloužily jako záchranné stroje, které byly používány k shazování nafukovacích člunů pro piloty RAF sestřelenými nad „kanálem“. Letouny byly dodány do Irska, Egypta, Turecka, Finska a Portugalska. Několik jich obdržela vojska Svobodných Francouzů a polské zahraniční jednotky.

Hlavní technické údaje

  • Rozpětí: 15,24 m
  • Délka: 9,30 m
  • Výška: 3,54 m
  • Nosná plocha: 24,18 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1844 kg
  • Vzletová hmotnost: 3405 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × vzduchem chlazený, přeplňovaný, hvězdicový devítiválec Bristol Mercury XX
    • Výkon pohonné jednotky: 870 hp (640 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 360 km/h
  • Cestovní rychlost: 240 km/h
  • Dostup: 7920 m
  • Stoupavost: 8,4 m/s
  • Dolet: 970 km

Výzbroj

  • 2 × kulomet Browning ráže 7,69 mm
  • 1 × dvojkulomet Lewis ráže 7,69 mm
  • 16 × puma o hmotnosti 10 kg