Walter NZ-120

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 3. 2009, 02:12; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Walter NZ-120 byl posledním a nejvýkonnějším sériově vyráběným členem řady leteckých vzduchem chlazených hvězdicových motorů NZ (Novák-Zeithammer), určených k pohonu lehkých cvičných a sportovních letadel.

Typ prodělal úřední homologaci v červnu 1927, mezi lety 1928 až 1931 bylo vyrobeno alespoň 262 motorů NZ-120 (jiný pramen udává 280 kusů).

Motor mj. poháněl letouny Letov Š-218, Aero A-134 a Praga BH-39NZ.

Na konstrukci motoru NZ-120 navázal typ Walter Mars z roku 1929, na který roku 1932 navázal opět velice úspěšný devítiválec Walter Gemma.

Technická data

Walter NZ-120

  • Typ: čtyřdobý zážehový vzduchem chlazený hvězdicový letecký devítiválec
  • Vrtání válce: 105 mm
  • Zdvih pístu: 120 mm
  • Celková plocha pístů: 779 cm²
  • Zdvihový objem motoru: 9352 cm³
  • Kompresní poměr: 4,48
  • Rozvod: OHV, dvouventilový
  • Mazání: tlakové oběžné, se suchou klikovou skříní
  • Hmotnost suchého motoru: 148 kg
  • Výkony:
    • vzletový: 135 k (99,3 kW) při 1750 ot/min
    • jmenovitý: 120 k (88,3 kW) při 1400 ot/min