V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Citroën 2CV

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 29. 6. 2013, 19:54; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Citroën 2CV
Green Citroen 2CV.jpg
Citroën 2CV
Základní charakteristika
Výrobce
Koncern PSA
Produkce
Vyrobeno
Místa výroby
Karoserie
Designér
Třída
Technické údaje
Délka
Šířka
Výška
Rozvor
Hmotnost
Objem nádrže
Motor a převodovka
Motor
Objem
Počet válců
Výkon
Převodovka

Citroën 2CV, lidově zvaný Kachna nebo Kachnička (Duck, canette, podle jeho měkkého odpružení, se kterým se vůz při jízdě na nerovnostech nakláněl ze strany na stranu ) či slimák bylo malé francouzské auto produkované ve Francii značkou Citroën v letech 1948 - 1990.

Obsah

Vznik a ukončení

Ameriku „postavil na kolaFord T, Velkou Británii Mini, západní Německo VW Brouk, východní Německo Trabant, Itálii Fiat 500 a Francie na tuto situaci odpověděla Citroënem 2CV. První funkční prototypy v počtu 250 kusů byly vyrobeny v roce 1939. Většina z nich však byla zničena, aby se nedostala do rukou Němcům po okupaci Francie. Tyto vozy byly osazeny malým motorem o objemu 375 cm³. Dochovaly se jen 4 exempláře. Původní požadavek zněl, aby vozidlo převezlo 4 venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlosti 60 km/h aniž by se rozbilo jen jedno jediné vejce v ošatce. Sériově vyráběný Citroën 2CV byl veřejně představen na autosalónu v Paříži roku 1948. O vůz byl obrovský zájem, zájemci na něj museli čekat až 2 roky. Od roku 1952 se vozy začaly vyvážet, nejprve do Nizozemska. Do roku 1968 bylo prodáno 2 a půl milionu kusů. O nadčasové koncepci svědčí skutečnost, že zásadnější změnou prošel model až v sedmdesátých letech 20. století. V roce 1951 se objevila užitková verze Furgonette. O tom, že vozidlo bylo levné, svědčila celá řada drobností. Rychloměr byl původně pod jedním rohem čelního skla a současně sloužil i k ovládání stěračů. Až od roku 1961 se přesunul a stěrače získaly své vlastní elektromotory. V tomto roce se také objevil palivoměr. Do té doby ke zjištění sloužila měřící tyčinka. Jak začínala poválečná Francie prosperovat, ukázala se akutní potřeba zdokonalení a vylepšení tohoto malého auta. Proto se 2CV postupně zdokonalil do modelu Ami, a do Dyane, která měla 2CV nahradit. V obou těchto modelech byl použit stejný dvouválcový vzduchem chlazený motor typu boxer. Celkově bylo vyrobeno přes 5 milionů kusů. Oficiálně byla výroba ukončena v roce 1990.

2CV Sahara

2CV Sahara

Zajímavým typem byl model 2CV Sahara. Ten měl dva motory. Jeden poháněl přední a druhý zadní nápravu. Představena byla v březnu 1958. Byla určena pro francouzské naftaře pracující v Africe. Automobil byl schopen překonat stoupání až 40 % a jet rychlostí až 100 km/h. Nástupcem Sahary byl Citroën Méhari.

Možný návrat

V poslední době značka Citroën vážně uvažuje o výrobě nové, zdokonalené verze typu 2CV. Kachní prvky sice nese design obou generací modelu C3, ale to jsou spíše produkty pro sériový konkureční prodej. Což nejspíše retro nástupce Kachny nebude. Citroën považuje za nástupce Kachny model C3 Pluriel, produkovaný od roku 2003, který nabízí v podstatě 4 vozy v jednom - kabriolet, polokabriolet, 3 dveřový hatchback a dokonce pick-up. První možný vzhled vymysleli tři francouzští studenti. „Kachnička“ podle jejich návrhu neztratí nic ze svého charakterního vzhledu, bude se však jednat o moderní auto. Podobnou změnou v roce 1998 prošel i podobně populární VW Brouk, který dostal retro nástupce s technikou modelu Golf IV pod jménem New Beetle. V roce 2007 se do stejného „pokusu“ pustiti i u FIATu se vzkříšením modelu 500.

Technická data

Původní motor

  • objem motoru - 375 cm³
  • výkon - 6,6 kW při 3500 otáčkách za minutu
  • maximální rychlost - 65 km/h

Motor 1954

  • 421 cm³
  • 9,2 kW, od roku 1961 10,3 kW

Motor 1968

  • 425 cm³
  • 12,1 kW
  • 100 km/h
  • spotřeba 5 litrů na 100 km

Motory 1970

2CV4

  • 431 cm³
  • 100 km/h

2CV6

  • 597 cm³
  • 20,6 kW
  • 110 km/h

Zajímavosti

Citroën 2CV si zahrál i v několika filmech. V sérii o četníkovi ze Saint Tropez jako vozidlo jeptišky a v bondovce Jen pro tvé oči jako vozidlo Bond girl Meliny Havelockové. Hrál též v českém filmu Bobule.

Související články

Externí odkazy

České a slovenské kluby


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Citroën 2CV
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Citroën 2CV