Grumman J2F Duck
Z Multimediaexpo.cz
Grumman J2F-6 Duck | ||
Grumman J2F-4 Duck | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový obojživelný letoun | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 1933 | |
Zařazen | 1933 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1933–1945 | |
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | US Navy | |
USCG |
Grumman J2F Duck byl americký jednomotorový obojživelný dvouplošník užívaný ve druhé světové válce.
Obsah |
Vývoj
Vycházel z dvoumístného prototypu XJF-1 zalétaného 4. května 1933 s motorem Pratt & Whitney R-1535-62 Wasp o výkonu 700 H.P. (522 kW).
Námořní letectvo objednalo 27 strojů s podstatně výkonnějším dvouhvězdicovým motorem Pratt & Whitney R-1830-62 Twin Wasp o témže výkonu (522 kW) pod označením JF-1. První stroje se dostaly v červenci 1934 na palubu letadlové lodi USS Lexington (CV-2).
US Coast Guard obdrželo 14 kusů s devítiválcovými hvězdicovými motory Wright R-1820-102 Cyclone pod označením JF-2, jeden stroj koupilo US Marines a osm strojů Argentina. Dne 10. prosince 1934 byl s touto variantou nad zátokou Chesapeake ustanoven nový mezinárodní rychlostní rekord 306,8 km/h pro stroje své třídy.
V roce 1935 US Navy odebralo dalších pět obojživelných letounů, tentokrát s motory Wright R-1820-80 Cyclone pod typovým označením JF-3.
Stálý zájem o tuto kategorii letounů vedl k modernizaci základní koncepce. 25. června 1935 byl zalétán prototyp zdokonaleného XJ2F-1 s pohonnou jednotkou Wright R-1820-20 Cyclone o výkonu 750 H.P. (559 kW). US Navy objednalo 89 strojů, US Marines 30 kusů ozbrojené varianty J2F-2. Námořní letectvo USA následně odebralo 21 letounů J2F-3 s motory R-1820-36 se zvýšeným plnícím tlakem a 31 kusů J2F-4 pro vlekání vzdušných terčů s motory R-1820-30.
V roce 1941 přišla velká zakázka na 144 strojů J2F-5 s motory Wright R-1820-50 o výkonu 1050 H.P. (783 kW). Z této série odebrala některé kusy pobřežní stráž (USCG), jeden armádní letectvo jako OA-12. V roce 1943 převzala licenční výrobu společnost Columbia Aircraft Corp., která vyráběla verzi J2F-6 s motory R-1820-54 o výkonu 1050 H.P. (783 kW). Jednalo se o stroj originální konstrukce, který byl vyráběn až do roku 1945.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 2-3
- Rozpětí: 11,89 m
- Délka: 10,36 m
- Výška: 3,76 m
- Nosná plocha: 38,00 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 2470 kg
- Max. vzletová hmotnost: 3496 kg
- Pohonná jednotka: vzduchem chlazený přeplňovaný hvězdicový devítiválec Wright R-1820-54 Cyclone 9
- Výkon motoru: 1050 hp (783 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 306 km/h
- Cestovní rychlost: 249 km/h
- Dostup: 8140 m
- Stoupavost: 405 m/min
- Dolet: max. 1370 km, při typickém nasazení 1085 km
Výzbroj
- Zpravidla žádná, případně 1× 7,62mm kulomet a 2× pumu o hmotnosti 147 kg
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |