Dillí

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 27. 2. 2021, 15:15; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
दिल्ली Delhi
Delhi Montage.jpg
Země Indie
Město Hlavní město
Poloha 28°23' s. š. a 77°7' v. d
Rozloha 1483 km²
Počet obyvatel asi 12 miliónů
Jazyky hindština, paňdžábština, urdština
Brána Indie

Dillí (hindsky: दिल्ली, urdsky: دہلی nebo دلّی, pandžábsky: ਦਿੱਲੀ) je druhé největší město Indie po Mumbai. Má téměř 14 milionů obyvatel (v aglomeraci 15,3 mil). Leží v severní části země (28°23' s. š. a 77°7' v. d.) na rozloze 1 483 čtverečních kilometrů v průměrné nadmořské výšce 293 m. nad mořem. Na délku i na šířku má město kolem 50 km. Městem protéká řeka Jamuna, jedna z nejposvátnějších hinduistických řek.

Obsah

Nerezavějící sloup v Dillí

Byť zní titulek trochu nevěřícně, nerezavějící železný sloup opravdu existuje. Jak všichni víme rez je velkým nepřítelem všech železných konstrukcí po celém světě, na železný sloup v Dillí však nemá žádný vliv, a to už více jak 1600 let. Kolem sloupu se omílá spousta bájných legend, ba až nesmyslných pověstí. Na nekorodující více jak sedmi a půl tunový sloup, prý působí bohové, jež ho chrání před všemi špatnostmi včetně již zmiňované rzi. A však Ramamurthy Balasubramanian z Indického technologického institutu v Dillí, přišel na kloub naší záhadě. Materiál z něhož byl totiž sloup vyroben obsahuje obrovské množství sloučeniny fosforu, jež spolu s vlhkostí a kyslíkem vytvořila na povrchu sloupu neviditelný ochranný povlak, který ho chrání před korozí. O jakou sloučeninu fosforu jde, nevyšlo najevo. Sloup byl původně vyroben na počest válečných vítězství krále Chandragupty II., jež vládl v letech 400 až 410 n.l. Původně se nacházel v chrámu boha Višnua ve městě Udayagiri ve střední Indii, teprve na přelomu 12. a 13. století byl přesunut do Dillí. Ramamurthy Balasubramanian ještě dodal, že indičtí slévači v dobách krále Chandragupty II., při tavení nepoužili vápenec, který ze železa odstraňuje fosfor.

Kultura

Kulturní bohatství v Dillí bylo ovlivněno také zdlouhavou historií tohoto města. V Dillí uznává Indie více jak 175 památek, které označují jako národní dědictví. Za zmínku určitě stojí největší mešita v Indii - Jama nebo Red Fort, kterou vybudovali Mughals a Turkic. Tři světové dědictví Red Fort, Kutub minar (Qutb Minar) a Humayun's Tomb patří téže pod hlavní město Indie - Dillí.

Obyvatelstvo

Celkových zhruba 14 milionů obyvatelů Dillí tvoří většina příslušníky různých národů Indie, a tak je město kosmopolitní. Navíc zde pracuje mnoho lidí původem z jiných indických měst a rovněž tu žijí i pracovníci ze zahraničí. Dillí je relativně hustě osídleno – hustota zalidnění zde vychází na 9 294 lidí na km². Vzdělanost činí 81 %, pod hranicí chudby žije 1,4 milionu obyvatel velkoměsta. Díky vnitřní migraci a vysokému přírůstku indické populace vůbec se město neustále rozrůstá a do roku 2015 se má se svojí aglomerací stát po Tokiu a Bombaji třetím největším na světě.

Ekonomika

Dillí je indickou metropolí a správním střediskem svazového území „National Capital Teritory of Delhi“. V rámci Dillí se nachází i hlavní město Nové Dillí, které je neoddělitelnou součástí města a sídlem federálních vládních orgánů. Město je důležitým centrem i v celé Asii; soustřeďuje se zde mnoho služeb, firem a průmyslu. Hrubý domácí produkt na obyvatele zde převyšuje 2,5x celoindický průměr. V zaměstnanosti vedou právě služby, zhruba 12 % práceshopného obyvatelstva je nezaměstnaná.

Administrativní dělení

Kromě Nového Dillí se Národní svazové teritorium Dillí dělí na dalších 8 distriktů: Centrální, severní, jižní, východní, severovýchodní, jihozápadní, severozápadní a západní Dillí.

Doprava

Podívejte se také na: Doprava v Dillí

Jako více než desetimilionové velkoměsto má Dillí vlastní síť dopravní infrastruktury, byť v porovnání se západními standardy poněkud chudou. Většina dopravy je zajišťována po silnicích; v městské se jedná o autobusy a rikšy, autobusová doprava i nákladní automobilová doprava hraje významnou roli pak také v přepravě meziměstské a dálkové. Od roku 2002 má Dillí i vlastní systém metra. Kromě něj zde ale slouží také i železniční doprava; Dillí je významným železničním uzlem. Na jihovýchodě města se pak nachází mezinárodní letiště Indíry Ghándíové, které ročně odbaví přes 8 milionů cestujících.

Znečištění

Vzhledem přetížení dopravy a průmyslové produkci se začala míra znečištění vzduchu ve městě v polovině 90. let 20. století prudce zvyšovat. Roku 1998 nařídil nejvyšší indický soud, aby se používal ve veřejné dopravě stlačený zemní plyn (CNG); díky tomu tak má Dillí jeden z nejekologičtějších autobusových provozů na světě. Míra znečištění sice po roce 2000 trochu poklesla, i přesto však zůstává Dillí jedním z nejvíce znečištěných měst na světě, podle údajů Světové banky dokonce nejvíce. Bylo proto rozhodnuto míru znečištění ještě více snížit pomocí investic to nových druhů dopravy (trolejbusy, metro, monorail).

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dillí
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dillí