Nieuport 11

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 24. 8. 2012, 23:14; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Nieuport 11
Nieuport 11 C.1.jpg
Bert Hall & Nieuport 11 C.1
Základní charakteristika
Určení stíhací
Výrobce Nieuport
Konstruktér Gustave Delage
První let
Zařazen leden 1916
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Aéronautique Militaire

Nieuport 11 byl francouzský stíhací dvojplošník z doby první světové války.

Byl zkonstruován v reakci na drtivou převahu německých stíhaček v roce 1915. Fokkerovy jednoplošníky zajistily centrálním mocnostem leteckou nadvládu a provádění leteckého průzkumu spojenci Trojdohody se tak stalo velice obtížným.

Obsah

Vývoj

Gustave Delage zmenšil svůj dřívější typ Nieuport 10 a vytvořil tak malý a lehký jedenapůlplošník (piloty nazývaný Bébé), který byl mnohem rychlejší než německé Fokkery.

Jedenapůlplošník je letoun, jehož horní křídlo má běžnou velikost se dvěma nosníky a menší dolní křídlo s jedním nosníkem. I přes zpevnění vzpěrami tvaru V mělo spodní křídlo tendenci se pod větším tlakem kroutit a ohýbat. Nieuport 11 již byl vybaven křidélky na rozdíl od zastaralého ohýbání křídel u konkurenčních Fokkerů.

Hlavní výhodou Fokkerových jednoplošníků byla výzbroj v podobě synchronizovaných kulometů, které mohly střílet skrz točící se vrtuli. V té době spojenci nedisponovali podobnou technologií, a tak byl na Nieuport 11 montován kulomet Lewis nebo Hotchkiss nad horní křídlo, odkud mohl střílet mimo okruh vrtule. Nevýhodou takového řešení bylo komplikované dobíjení zbraně.

Nasazení

Bébé byl dodáván na západní frontu od ledna 1916 a během jednoho měsíce jich bylo ve službě už 90. Nieuporty 11 byly dodávány francouzské Aviation Militaire, britské Royal Naval Air Service a nizozemské, belgické, ruské a italské armádě. (Více než 450 jich bylo vyrobeno v licenci italskými firmami.)

Některé Nieuporty 11 byly upraveny pro odpalování neřízených raket z křídelních vzpěr.

Uživatelé

Specifikace (Nieuport 11)

Technické údaje

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 7,52 m
  • Délka: 5,64 m
  • Výška: 2,45 m
  • Nosná plocha: 13,30 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 320 kg
  • Vzletová hmotnost : 480 kg
  • Pohonná jednotka: 1x rotační motor Le Rhône 9C
  • Výkon pohonné jednotky: 59 kW (80 k)

Výkony

  • Maximální rychlost: 167 km/h
  • Dolet: 2,5 hod
  • Dostup: 5 300 m
  • Stoupavost: 15 min do 3 000 m

Výzbroj


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Nieuport 11
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Nieuport 11