V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Nabídka

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 23. 7. 2013, 14:34; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Posun křivky nabídky (S, modrá), který způsobuje pokles ceny a zvýšení objemu zboží na trhu. Toto je způsobeno posunem optima (E) po křivce poptávky.

Nabídka (značí se S, z anglického supply) je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu prodat za určitou cenu. Rozlišujeme elastickou (pružnou) nabídku a neelastickou nabídku. Zákon rostoucí nabídky vysvětluje, že s rostoucí cenou roste nabízené množství tržních výstupů, toto platí i naopak. Toto se vysvětluje tím, že vysoké ceny zboží jsou pro nové a další výrobce stimulem, toto znamená, že vyšší výroba přinese vyšší zisk.

Obsah

Dělení nabídky

  • Agregátní – souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh, cenu určuje trh,
  • individuální – nabídka jednoho výrobce, je určena objemem výroby tohoto jednotlivého výrobce a cenou jeho zboží,
  • dílčí (tržní) – představující součet individuálních nabídek jednotlivých firem na určitém trhu, pouze jednoho druhu zboží.

Ovlivňující faktory

  • Cena daného zboží,
  • výrobní náklady, pokles nákladů umožňuje ze stejných zdrojů vyrobit více,
  • ceny alternativních výrobků, které může výrobce produkovat se svými výrobními faktory
  • počet výrobců či dodavatelů (včetně dovozu),
  • specifické faktory – počasí v zemědělství, technické požadavky na výrobky,
  • hospodářská politika státu v oblasti zahraničního obchodu,
  • očekávání

Související články

Zdroje