V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Středočeská integrovaná doprava

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 6. 2021, 11:19; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Autobus Arriva (Bosák bus) na lince D97 Praha–Příbram v odjezdovém stání v Praze Na Knížecí

Středočeská integrovaná doprava (SID) je integrovaný dopravní systém zahrnující zatím jen autobusové linky v několika oblastech Středočeského kraje; některé linky SID zajíždějí i do Prahy. První zárodky integrace započaly v roce 2000, za den vzniku SID se považuje 1. červenec 2005 a postupný rozvoj je plánován do roku 2015. Do budoucna se uvažuje o i zapojení železniční dopravy do SID, zatím však nebyly schváleny ani zveřejněny žádné konkrétní záměry. Integrace spočívá zejména ve sjednocování městské hromadné dopravy největších měst kraje s příměstskou a regionální autobusovou dopravou, zajištění stanovených standardů dopravní obslužnosti po celém území kraje, zavedení zónového tarifu, jednotné platební karty a nového číslování linek. Počítá se rovněž s jednotným informačním systémem pro cestující a celým telematickým systémem, který má zahrnovat sledování polohy a pohybu vozů systémem GPS, poskytování získaných dat centrálnímu dopravnímu informačnímu středisku (CEDIS), datové propojení se systémem IDOS, koordinaci návazností spojů, vyhodnocování a kontrolu provozu z archivovaných dat, operativní informace pro cestující atd. Systém SID organizuje přímo odbor dopravy z pozice dopravního úřadu pro Středočeský kraj a samosprávné orgány Středočeského kraje. Na rozdíl od jiných obdobných integrovaných systémů není k organizování zřízena žádná zvláštní právnická osoba, třebaže projektování systému je zadáváno například firmě UDI Morava.

Obsah

Vztah k Pražské integrované dopravě

Značná část veřejné dopravy v částech Středočeského kraje bližších k Praze (okresy Praha-východ a Praha-západ a okrajové části dalších s nimi sousedících okresů) byla již před vznikem SID zahrnuta do jiného integrovaného systému, Pražské integrované dopravy (PID). Se vznikem samosprávného Středočeského kraje v roce 2000 započaly snahy, aby tato samosprávná územní jednotka měla vlastní integrovaný dopravní systém. SID a PID prozatím nejsou navzájem takřka nijak integrovány. Středočeský kraj uložil hledat způsob, jak do budoucna vymezit působnost těchto dvou systémů a zajistit jejich kompatibilitu. Rada kraje v usnesení č. 51-11/2005/RK ze dne 25. května 2005 doporučila zahájit jednání s představiteli hlavního města Prahy o postupném sjednocování Tarifů Středočeské integrované dopravy a Pražské integrované dopravy. Zároveň při opakovaném výrazném zvyšování jízdného v MHD Praha prosadil Středočeský kraj, že jízdné PID na území Středočeského kraje se zvyšuje výrazně pomaleji. Odbor dopravy krajského úřadu Středočeského kraje v dubnu 2007 uvedl, že Středočeský kraj usiluje o navázání spolupráce mezi integrovanými systémy a že organizaci ROPID bylo předloženo již několik projektů na propojení tarifních a odbavovacích systémů SID a PID, avšak ze strany ROPID nebyla dosud žádná odezva na předložené návrhy.[1] Městský radní Radovan Šteiner v březnu 2008 v odpovědi na interpelaci uvedl, že se Praha velmi intenzivně snaží o zapojení Středočeského kraje do fungování a vlastnické struktury ROPIDu, přičemž prohlásil za logické a správné, aby Středočeský kraj a jednotlivá města a obce měly možnost se na řízení této organizace podílet, v ideálním případě být i spoluvlastníky Ropidu. V této souvislosti naznačil nutnost přeměny ROPIDu z příspěvkové organizace na obchodní společnost. Přitom Šteiner zmínil, že do společného fungování jistě bude chtít promluvit reprezentace zvolená v krajských volbách v listopadu 2008, přičemž pokud by to byl „pan dr. Rát, který by toto záležitosti řešil“, mohlo by to podle Šteinera zkomplikovat definitivní podobu Ropidu a jeho managementu na několik dalších let, ne-li na celé příští volební období. Po volbách byl zvolen středočeským hejtmanem David Rath a myšlenka na transformaci ROPIDu se již neobjevovala.[2]

Součásti

Součástmi SID nyní jsou:

  • Kladenská integrovaná doprava (KLID) (vznik přibližně v roce 2003 nebo 2004)
  • Integrovaná doprava Benešovska (jediná linka Vlašim–Benešov, od 1. září 2004))
  • Integrovaná doprava Berounska (IDB) (od 2. ledna 2005)
  • Integrovaná doprava okresu Kutná Hora (IDS KH) (od 17. července 2005)
  • SID na Rakovnicku (od 1. září 2005)
  • SID na Velvarsku (od 26. února 2006)
  • Kolínsko – od 1. září 2006 pouze přečíslováno 15 linek, tarif zatím zůstal původní
  • Nymbursko – od 4. března 2007
  • postupně se SID rozšiřuje na další území a propojuje

Elektronické peněženky, Národní dopravní karta

V autobusech ČSAD Kladno a. s. byla možnost platby kartou zavedena již 1.7.2000. Další dopravci v SID se k tomutu standardu připojili a mnohá jednání nasvědčují tomu, že clearingové dohody by mohly umožnit vzájemnou integraci platebních karet většiny systémů veřejné dopravy v ČR. V současné době existuje v autobusové dopravě v republice 8 různých systémů. V tomto projektu se používá pojem Národní dopravní karta (NDK).

Zónový tarif

Rovněž zónový tarif, inspirovaný například IDS Jihomoravského kraje, má být vzorem pro krajské integrované systémy v ostatních krajích. Tím by z hlediska cestujících tvořila veřejná doprava v České republice jeden integrovaný systém, i když jeho součásti by byly financovány z různých krajů a obcí. Jízdné v zónovém tarifu se počítá nikoliv podle počtu kilometrů, ale podle počtu projetých zón. Zónu tvoři zpravidla několik menších obcí podle přirozených spádových vztahů nebo jedna větší. Zatím jsou číslovány v jednotlivých oblastech SID samostatně, po sloučení SID budou zřejmě přečíslovány.

Historie rozvoje

Autobus ČSAD Kladno na lince SID A23 v Tuchoměřicích
  • 15. 12. 2003 zahájen pilotní projekt clearingu „čipových peněženek“ mezi PROBO TRANS Beroun s. r. o. a ČSAD Kladno a. s.
  • 1. 9. 2004 vznik IDS Benešovska - jediná linka ČSAD Benešov a. s. 200001 na trase Benešov–Vlašim, pásma 1, 2 a 3, později přečíslovaná.
  • 1. 9. 2004 IDS KLID (ČSAD Kladno a. s.) rozšířen prodloužením městské linky č. 2 do Brandýsku a Cvrčovic.
  • 1. 11. 2004 do IDS KLID zaintegrovány linky 34, 35, 39, 40, 41, 44 v oblasti jihozápadně od Kladna (Bratronice, Zbečno, Stochov, Lány, Nové Strašecí).
  • 2. 1. 2005 zahájena Integrovaná doprava Berounska (IDB). Zúčastněno je 20 obcí ve čtyřech zónách (č. 1, 9, 10, 11) a jeden dopravce — PROBO TRANS Beroun s. r. o. Uznává i čipové karty dopravců ČSAD Kladno a. s. a Anexia s. r. o.
  • 27. 6. 2005 Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo program rozvoje SID, standardy dopravní obslužnosti a tarif SID (usnesení 5 až 7 -5/2005/ZK).
  • 1. 7. 2005 zaintegrovány do IDS KLID linky ČSAD Kladno do oblasti měst Praha, Unhošť, Beroun, Hořovice, Příbram a Kralupy nad Vltavou. KLID se tak na několíka místech prolíná z PID a IDB.
  • 17. 7. 2005 spuštěn zkušební provoz první etapy Středočeského integrovaného systému na Kutnohorsku (IDS KH). Změna spočívá zejména ve vytvoření tarifních zón a rozsáhlém přečíslování linek dopravce Connex Východní Čechy a. s. v okolí Kutné Hory (F11 až F25), Čáslavi (linky F41 až F56), Zbraslavic, Uhlířských Janovic a Zruče nad Sázavou (F65 až F71), regionálních linky přicházejících z Východočeského kraje (F72 až F80) a MHD v Kutné Hoře (F01 až F06)
  • 1. 9. 2005 v rámci IDS KH zřízena linka F40 jako MHD v Čáslavi.
  • 1. 9. 2005 rozšíření systému IDB směrem do Nového Jáchymova a Příbrami.
  • 1. 9. 2005 na Rakovnicku je nenápadně zavedena Středočeská integrovaná doprava (SID). Vznik SID spočívá v přečíslování linek MHD Rakovník (linky B1 až B4) a části regionálních linek dopravce ANEXIA s. r. o. (linky B51 až B54 a B69).
  • 1. 11. 2005 až 11.12.2005 linky KLID přečíslovány do formátu číslování linek v SID
  • 11. 12. 2005 do IDB začleněny linky do Prahy, rozšíření IDB o zóny 19, 20, 21
  • 20. 12. 2005 na Rakovnicku na linkách Anexia s. r. o. zaveden ceník SID
  • 26. 2. 2006 do SID se zapojuje dopravce ČSAD Slaný a. s. (ze skupiny ICOM transport) dvěma linkami na Velvarsku (220060/A60 Kladno – Velvary a 220091/A91 Velvary – Nová Ves)
  • 26. 2. 2006 z Kladna do Slaného zavedena po lince 9 další linka MHD Kladno - č. 12.
  • 1. 4. 2006 rozšíření SID o několik linek na Rakovnicku, zatím jen přečíslování
  • 28. 5. 2006 rozšíření SID do několika dalších obcí na Rakovnicku a Berounsku. Zavedení zkráceného číslování zbývajících linek SID, u nichž ještě nebylo zavedeno (Benešovsko a Berounsko).
  • V průběhu roku 2006 má být tarif KLID sjednocen s tarifem SID
  • 1. 9. 2006 přečíslováno 15 linek firmy Okresní autobusová doprava Kolín s. r. o., tarif však zatím zůstává původní
  • 1. 9. 2006 tři další linky PROBO TRANS Beroun s. r. o. (směr Řevnice, Zadní Třebaň) zařazeny do SID, z nich však pouze jedna přečíslována
  • 1. 9. 2006 šest dalších linek Anexia s. r. o. na Rakovnicku zařazeno do SID.
  • 10. 12. 2006 přečíslování mnoha linek na Berounsku a Slánsku
  • 10. 12. 2006 první linka SID na Nymbursku, H10 (270010) Nymburk–Kolín, dopravce ČSAP.
  • 4. 3. 2007 rozšíření SID na Nymbursku (26 linek), 5 nových linek SID na severovýchod od Kolína (například směr Týnec nad Labem, Bernardov, Žiželice)
  • 1. 4. 2007 začal platit nový tarif SID
  • 10. 6. 2007 do SID začleněno 5 linek v oblasti Týnce nad Labem (G16–G20, Connex Východní Čechy a. s.)
  • 10. 6. 2007 linky dopravce ČSAD POLKOST navazující na linky PID byly zaintegrovány do SID (G39 a F81 navazují na linku PID 381, F87 navazuje na linku PID 387) (i nadále přejíždějí mezi linkami přímé spoje). Tento dopravce tím poprvé vstupuje do systému SID.
  • 10. 6. 2007 linky dopravce OAD Kolín, jejichž část trasy je zařazena do PID, byly ve zbylé části zaintegrovány do SID, formálně i nadále jako navazující linky, avšak s přímými spoji (398 – má toto označení v obou systémech, t. j. obě navazující ilnky, na 433 navazuje H41, na 443 navazuje H42).
  • 17. 9. 2007 Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo zařazení dopravce CUP TOUR bus, spol. s r. o., do Středočeské integrované dopravy od 1. ledna 2008. Doprava tohoto dopravce na trase Praha – Příbram bude do systému základní dopravní obslužnosti zahrnuta již před tím.[3]
  • 9. 12. 2007 Doprava na trase Praha-Dobříš-Příbram sloučena do tří linek SID (302097 až 302099, t. j. D97 až D99) provozovaných společně dopravci CUP TOUR bus s. r. o., BOSÁK BUS spol. s r. o., Connex Příbram, s. r. o.[4] Provozování jedné linky více dopravci téměř vymizelo se zákonem o silniční dopravě 111/1994 Sb., linky Praha–Příbram jsou tedy návratem k dříve běžné praxi, avšak tentokrát s účastí nestátních dopravců.
  • 9. 12. 2007 do SID začleněny linky ČSAD Benešov a. s. v okolí Vlašimi: E09–E10, E13–E16, E20–E43, F64
  • 3. 3. 2008 byla zavedena bezplatná přeprava na lince C09 (MHD Hořovice)
  • 1. 7. 2008 na linkách Praha-Dobříš-Příbram byly linky společně provozované dvěma či třemi dopravci opět rozděleny tak, že každý dopravce provozuje linkou pod jiným licenčním číslem linky. Označení linky SID však i nadále mají linky společné (D97 = 302097 + 303097, D98 = 300098 + 302098 + 303098, D99 = 302099 + 303099).
  • 14. 6. 2009 rozšíření SID na Benešovsko, Vlašimsko a Voticko (licenční čísla některých linek byla upravena již k 1. 4. 2009)

Plán Středočeského kraje na rozšiřování SID

Podle programu rozvoje SID, který schválilo Zastupitelstvo Středočeského kraje 27. června 2005 jako usnesení č. 5/2005/ZK, má rozvoj probíhat takto:

Statistiky SID

  • V listopadu 2005 zahrnuje IDS KLID 18 linek městské dopravy Kladno a 37 regionálních linek KLID.
  • KLID od 26.2.2006 obsluhuje 105 obcí, eviduje 40 tisíc držitelů čipových karet.

Označování linek

Soubor:Infotabule C17.jpg
Boční informační tabule autobusu s označením linky SID z Berouna

Linky SID jsou v informačním systému pro cestující zkráceně označovány písmenem a dvojciferným číslem. Písmeno označuje okres, z nějž linka vychází.

Postup přečíslování:

  • Linky KLID: převážně městské linky jsou označeny čísly 1–19, regionální linky v oblasti Kladno od čísla 22 do 86. Krátké označení regionálních linek je tvořeno i písmenem (například A 33, B 82), ale v jízdních řádech začalo být písmeno uváděno až v listopadu 2005.
  • Linky firmy Connex Východní Čechy a. s. v oblasti Kutné Hory a Čáslavi byly přečíslovány se zavedením SID k 17. 7. 2005.
  • Linky SID firmy Anexia s. r. o. na Rakovnicku byly přečíslovány k 1. 9. 2005.
  • Linka SID Benešovska byla přečíslována k 28. 5. 2006 (E 11).
  • Linky SID na Berounsku (PROBO TRANS BEROUN spol. s r. o.) byly přečíslovány k 28. 5. 2006.
  • 15 linek Okresní autobusové dopravy Kolín s. r. o. na Kolínsku bylo přečíslováno k 1.9.2006
  • Šestimístná čísla linek SID dopravce PROBO TRANS BEROUN spol. s r. o. změněna od 10. 12. 2006 tak, aby jejich koncové dvojčíslí odpovídalo již dříve zavedeným krátkým označením linek (C10–C27, C31–C49, D87, D88, B89).
  • Přečíslování 25 linek dopravce ČSAD Slaný (220108–220133 na 220065–220089) a jedné linky dopravce Zdeňka Lamera (220218 na 220099) od 10. 12. 2006 kvůli budoucímu zařazení do SID.

Dopravci v SID

Související články

Reference

  1. Postřehy ze Středočeské integrované dopravy na Nymbursku a stanovisko Odboru dopravy Krajského úřadu Středočeského kraje, BUSportál.cz, 6. 4. 2007
  2. Přehled dotazů, připomínek a podnětů členů Zastupitelstva hl. m. Prahy přednesených na 14. zasedání ZHMP dne 28. 2. 2008, schváleno v Radě HMP dne 4. 3. 2008, interpelace č. 14/13, Ing. Karel Březina, k personální otázce - ke jmenování nového ředitele organizace ROPID, extranet Magistrátu hl. m. Prahy, on-line též na webu pražské organizace ČSSD
  3. Usnesení z 21. zasedání Zastupitelstva Středočeského kraje dne 17. 9. 2007, bod 10 g).
  4. BOSÁK BUS – novinka od 9. 12. 2007, společné linky Praha–Dobříš–Příbram, informace o změně a jízdní řády

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Středočeská integrovaná doprava