Vývoj proudového letounu, který by byl schopen překonat rychlost zvuku, byl v SSSR zahájen roku 1951. Na podkladě zadání vznikl prototyp stroje I-350, který se však ukázal jako neúspěšný. Další prototyp I-360 s dvěma motory AM-5 se ukázal jako perspektivní a tak první vzlet tohoto letounu se uskutečnil v roce 1952. To ovšem neznamenalo, že konstruktéři byli spokojeni, protože letoun byl značně nevyzrálý. Ve vývoji se dále pokračovalo a teprve až roku 1954 vzlétl pod označením SM-9 další prototyp, na jehož podkladě začala sériová výroba. Ani tento letoun, který od roku 1955 začal přicházet k sovětským leteckým jednotkám, nebyl ještě vyzrálý, a tak docházelo k dílčím změnám.
Verze letounu
MiG-19S – základní typ letounu, byl vyráběn licenčně i v ČSSR (v Aero Vodochody do roku 1961)
MiG-19P – přepadové stíhačky s radiolokátorem, slabší výzbroj
MiG-19PM – stíhačky s radiolokačně naváděnými protiletadlovými raketami RS-2U
MiG-19R – průzkumný letoun
MiG-19SV – odlehčený stíhací letoun s vyšším dostupem
MiG-19UTI – dvoumístný cvičný letoun (pouze prototyp)
Šenjang J-6 – Čínská licenční varianta MiGu-19, která byla vyráběna mnoho let. Tyto stroje koupil mimo jiné i Pákistán, který je vybavil britskými vystřelovacími sedadly Martin-Baker a lepší avionikou.
Hlavní technické údaje
MiG-19S
Osádka: 1 (pilot)
Rozpětí: 9,00 m
Délka: 12,54 m
Výška: 3,88 m
Hmotnost prázdného letounu: 5 660 kg
Vzletová hmotnost: 7 780 kg
Maximální vzletová hmotnost : 8 890 kg
Nosná plocha: 25,0 m2
Pohonná jednotka: 2× RD-9B
Tah motoru: 25,5 kN (s přídavným spalováním 31,9 kN)
Maximální rychlost: 1 452 km/h ve výšce 10 000 m
Max. dostup se zapnutou forsáží: 17 900 m
Stoupavost u země: 115 m/s
Maximální dolet: 1 390 km
Maximální dolet s přídavnými nádržemi: 2 200 km
Hlavňová výzbroj: 3× NR-30 ráže 30 mm
Raketová výzbroj: 2× raketnice V-5 (ráže 57 mm)
MiG-19P
Osádka: 1 (pilot)
Rozpětí: 9,00 m
Délka: 13,02 m
Výška: 3,88 m
Hmotnost prázdného letounu: 5 468 kg
Vzletová hmotnost: 8 000 kg
Maximální vzletová hmotnost: 9 100 kg
Nosná plocha: 25,0 m2
Pohonná jednotka: 2× RD-9B
Tah motoru: 25,5 kN (s přídavným spalováním 31,9 kN)