MiG-19

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 10. 1. 2022, 18:37; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Český stíhací letoun MiG-19P

Mikojan-Gurjevič MiG-19 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-19, označení NATO: Farmer) byl sovětský proudový stíhací letoun, kterým byla vyzbrojena od roku 1958 i Československá lidová armáda.

Obsah

Vývoj

Vývoj proudového letounu, který by byl schopen překonat rychlost zvuku, byl v SSSR zahájen roku 1951. Na podkladě zadání vznikl prototyp stroje I-350, který se však ukázal jako neúspěšný. Další prototyp I-360 s dvěma motory AM-5 se ukázal jako perspektivní a tak první vzlet tohoto letounu se uskutečnil v roce 1952. To ovšem neznamenalo, že konstruktéři byli spokojeni, protože letoun byl značně nevyzrálý. Ve vývoji se dále pokračovalo a teprve až roku 1954 vzlétl pod označením SM-9 další prototyp, na jehož podkladě začala sériová výroba. Ani tento letoun, který od roku 1955 začal přicházet k sovětským leteckým jednotkám, nebyl ještě vyzrálý, a tak docházelo k dílčím změnám.

Verze letounu

  • MiG-19S – základní typ letounu, byl vyráběn licenčně i v ČSSR (v Aero Vodochody do roku 1961)
  • MiG-19P – přepadové stíhačky s radiolokátorem, slabší výzbroj
  • MiG-19PM – stíhačky s radiolokačně naváděnými protiletadlovými raketami RS-2U
  • MiG-19R – průzkumný letoun
  • MiG-19SV – odlehčený stíhací letoun s vyšším dostupem
  • MiG-19UTI – dvoumístný cvičný letoun (pouze prototyp)
  • Šenjang J-6 – Čínská licenční varianta MiGu-19, která byla vyráběna mnoho let. Tyto stroje koupil mimo jiné i Pákistán, který je vybavil britskými vystřelovacími sedadly Martin-Baker a lepší avionikou.

Hlavní technické údaje

MiG-19 3-view drawing.png

MiG-19S

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 9,00 m
  • Délka: 12,54 m
  • Výška: 3,88 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 5 660 kg
  • Vzletová hmotnost: 7 780 kg
  • Maximální vzletová hmotnost : 8 890 kg
  • Nosná plocha: 25,0 m2
  • Pohonná jednotka: 2× RD-9B
    • Tah motoru: 25,5 kN (s přídavným spalováním 31,9 kN)
  • Maximální rychlost: 1 452 km/h ve výšce 10 000 m
  • Max. dostup se zapnutou forsáží: 17 900 m
  • Stoupavost u země: 115 m/s
  • Maximální dolet: 1 390 km
  • Maximální dolet s přídavnými nádržemi: 2 200 km
  • Hlavňová výzbroj: 3× NR-30 ráže 30 mm
  • Raketová výzbroj: 2× raketnice V-5 (ráže 57 mm)

MiG-19P

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 9,00 m
  • Délka: 13,02 m
  • Výška: 3,88 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 5 468 kg
  • Vzletová hmotnost: 8 000 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 9 100 kg
  • Nosná plocha: 25,0 m2
  • Pohonná jednotka: 2× RD-9B
    • Tah motoru: 25,5 kN (s přídavným spalováním 31,9 kN)
  • Maximální rychlost: 1 445 km/h v 10 000 m
  • Max. rychlost u země: 1 180 km/h
  • Max. dostup se zapnutou forsáží: 17 600 m
  • Maximální dolet: 1 474 km
  • Maximální dolet s přídavnými nádržemi: 2 318 km
  • Hlavňová výzbroj: 2× NR-23 ráže 23 mm
  • Raketová výzbroj: 2× raketnice V-5 (ráže 57 mm)

Zahraniční uživatelé

  • Bulharsko, Československo, Maďarsko, NDR, Polsko, Rumunsko, Afghánistán, Albánie, Alžírsko, Bangladéš, Barma, Čína, Etiopie, Indonésie, Irák, Írán, Kambodža, Kongo, Severní Korea, Kuba, Pákistán, Somálsko, Srí Lanka, Súdán, Sýrie, Tanzanie, Uganda, Vietnam, Zambie.

Galerie

YouTube

MiG 19 in action (anglicky)
F-6C/MiG-19S Albanian Air Force (80s)


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
MiG-19
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
MiG-19