Florenc (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
Florenc (do února 1990 Sokolovská) je přestupní stanice metra v Praze, nacházející se pod stejnojmennou křižovatkou. Je významnou přestupní stanicí, kříží se zde linky metra B a C; každá z nich má vlastní nástupiště.
Stanice byla otevřena v roce 1974 pro linku C a v roce 1985 pro linku B.
Obsah |
Charakteristika stanice na lince B
Na lince B je stanice trojlodní, se zvýšenou střední lodí, sloupová. Má 23 párů prostupů. Toto nástupiště je založeno 39 m pod zemí, dostatečně hluboko pod nástupištěm pro linku C. Do roku 1990 plnila funkci konečné stanice. Budována byla v letech 1977 - 1985 vynaloženy byly náklady ve výši 560 milionů Kčs.
Obklad prostoru nástupiště tvoří keramické dlaždice v různých odstínech hnědé a béžové a desky Ekrona.
Výstup z nástupiště vede jeden přímý a jeden na nástupiště linky C (přestupní). Ten je vyveden v ose stanice z východního cípu střední lodi dvěma na sebe navazujícími lomenými eskalátorovými tunely. Přestup pak vychází ze středu nástupiště stanice (kolmo k její ose, přes pravou kolej). Na nástupiště linky C se napojuje pomocí přestupní chodby s čtyřramenným hlubinným eskalátorem.
Florenc B je konstruována tak, aby v případě potřeby bylo možné ze západního konce střední lodi stanice dobudovat další výstup, který by vedl do ulice Na Poříčí. Zatímco plánovaný výstup nakonec nevznikl, byly v roce 2006 dobudovány dva výtahy, které zpřístupňují stanici osobám se sníženou pohyblivostí. První výtah je umístěn přímo na můstku, který spojuje nástupiště stanice s přestupní chodbou, druhý pak vychází z přestupní chodby vlastní chodbou; jeho horní stanice je umístěna na křižovatce ulic Na Florenci a Na Poříčí.
Povodeň v roce 2002
Stanice byla také roku 2002 vyplavena velkou vodou, těsně před zatopením sem byly odstaveny dvě soupravy typu 81-71, které nešlo již stáhnout do Depa Zličín, nebo odvézt do výše položených částí linky (tj. úsek IV. B vedoucí pod Vysočany). Soupravy po vytažení byly později rekonstruovány v plzeňské Škodovce na typ 81-71M. Florenc sama byla poslední ze stanic, roku 2003 po povodni znovuotevřených. Původně i zde byly umístěny sdružené válcové nosiče osvětlení, charakteristické pro celou linku B, avšak ty nakonec po vyplavení stanice a následné rekonstrukci na přelomu let 2002 a 2003 zmizely. Podhledy v prostorech mezi loděmi jsou od této doby měděné, původně zde byly stejně jako na celém úseku I. B z kovových mříží.
Charakteristika stanice na lince C
Na této trase je stanice hloubená, bezpilířová se stropem z prefabrikovaných nosníků, nad ním je pak vedena pasáž, spojující oba výstupy.
Nástupiště je obloženo deskami z mramoru a liberecké žuly. Z jeho prostředku vedou eskalátory dolů, pod úroveň stanice, a napojují se tam na zmíněnou přestupní chodbu na linku B.
Ze stanice vycházejí dva přímé výstupy; jižní, který vede po pevném schodišti k autobusovému nádraží Florenc a severní, po tříramenném krátkém eskalátoru, který má společný povrchový vestibul s přímým výstupem z linky B (ten byl dobudován až roku 1985). Obklad stanice v prostoru přestupní chodby tvoří břidlicové destičky a červený železnobrodský fylit.
Na výstavbu stanice mezi lety 1969 - 1974 bylo vynaloženo 210 milionů Kčs. Florenc C plnila do roku 1984 funkci konečné stanice, než byl otevřen úsek III.C na Nádraží Holešovice.
Na rozdíl od ostatních stanic se zde vlaky obracely před stanicí, nikoliv za ní. Do roku 1978 neexistovaly severním směrem od stanice Florenc C odstavné koleje (ty byly dobudovány až jako stavba I.C7), jedinou možností obracení vlaků tedy bylo použít kolejový přejezd, který se nachází právě před nástupištěm stanice. V jako jednom z mála míst v síti pražského metra zde má kolejiště štěrkové lože.
Vestibuly
Stanice má, jak již bylo zmíněno, dva vestibuly.
- Severní, který je povrchový, pětipodlažní (čtyři patra jsou podzemní) a společný pro linku B i C. Zabírá část zástavby Karlína; kvůli jeho výstavbě na začátku 80. let 20. století muselo být vybouráno několik domů. Jeho součástí je také supermarket; umístěn je nedaleko blízké tramvajové zastávky. Na začátku 21. století byl mírně upraven tak, aby bylo v případě hrozící povodně možné jej obehnat protipovoďnovou mobilní stěnou.
- Jižní, je podpovrchový, a navazuje na pasáž, která oba vestibuly spojuje. Výstupy z něj vedou k autobusovému nádraží a do karlínských ulic.
Traťová spojka
Tratě B a C jsou v této stanici spojeny jednokolejnou traťovou spojkou. Tato spojka ústí na obou tratích za stanicí a je napojena na traťové koleje. Na trati B ústí spojka za stanicí ve směru na Černý Most, na trati C ve směru na Ládví. Vedena je tak pod současným hotelem Hilton. Do roku 1990 sloužila část této spojky jako kolej na obracení vlaků, které do tohoto roku na Florenci končily. Spojka se ještě využívala k odtáhnutí vlaků z linky B do depa Kačerov na lince C. To až do doby, než se postavilo depo Zličín.
Kromě traťové spojky je ze spodní stanice Florenc B ještě vyražena štola směrem ke stanici Vltavská; ústí na traťovém tunelu na lince C zhruba mezi Vltavskou a Florencem.
Externí odkazy
- Fotogalerie na stránkách Metroweb (linka B)
- Fotogalerie na stránkách Metroweb (linka C)
- Spojovací štola
- Metroart.cz – Florenc B
- Metroart.cz – Florenc C
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |