Micubiši G3M

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 30. 7. 2013, 11:42; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Micubiši G3M
G3M Type 96 Attack Bomber Nell G3M-8s.jpg
Micubiši G3M
Základní charakteristika
Určení bombardér
Výrobce Micubiši Džukógjó Kabušiki Kaiša
Konstruktér Sueó Hondža
První let 1934
Zařazen 1936
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1 048 kusů
Varianty
Uživatel Japonsko

Micubiši G3M ({japonsky: 三菱G3M) byl japonský bombardovací letoun užívaný ve druhé světové válce. Spojenci toto letadlo nazvali kódovým označením Nell. V japonském námořnictvu byl označován jako pozemní útočný letoun typ 96 (九六式陸上攻撃機, 96šiki rikudžó kógekiki)

Obsah

Vývoj

Počátky vývoje letounu G3M spadají do roku 1933, kdy byly vypsány požadavky na nový letoun. První prototyp vzlétl již v dubnu 1934, avšak k bombardovacímu typu měl ještě daleko. Další prototyp vzlétl v létě roku 1935 s výjimečnými výkony. Bylo postaveno ještě několik dalších prototypů, sériová výroba započala roku 1936. První typ G3M1 byl ponáněn motory Micubiši Kinsei 3 o výkonu 679 kW, další typy byly stavěny se silnějšími motory Kinsei 41 o výkonu 802 kW. Letoun byl dále modernizován, docházelo ke změnám ve střelištích, která byla navíc posilována lepší výzbrojí. Stroje s označením G3M2 model 22 vyráběla i firma Nakadžima, která později převzala celou výrobu, zatímco firma Micubiši se soustředila na výrobu moderního dvoumotorového bombardéru G4M Betty. Letoun G3M byl dále modernizován a firma Nakadžima začala dodávat verzi G3M3 model 23. Tyto rychlé stroje měly instalovány motory Micubiši Kinsei 51 s výkonem 969 kW. Letouny byly vyráběny až do roku 1943 v celkovém počtu 1048 kusů všech verzí.

Bojové užití

Formace bombardérů G3M za letu

Bombardéry G3M2 byly poprvé použity v japonsko-čínském konfliktu, kdy provedly nálety na mimořádné vzdálené cíle ležící na čínském území. Dne 8. prosince 1941 se tyto letouny významně podílely na potopení britských lodí HMS Prince of Wales a křižníku HMS Repulse. Byly užívány prakticky až do konce války.

Technické údaje

  • Typ: dvoumotorový bombardovací, torpédový bombardovací a průzkumný letoun.
  • Osádka: 5 - 6 mužů
  • Motorová jednotka: G3M1: 2x motor Micubiši Kinsei 3 s výkonem 679 kW, G3M2: 2x motor Kinsei 41(42) s výkonem 802 kW, G3M3: 2x motor Kinsei 51 s výkonem 969 kW
  • Výzbroj: 1 kanón ráže 20 mm, 3 - 4 kulomety ráže 7,7 mm ve střeleckých věžích, možnost nést až 800 kg bomb nebo jedno torpédo
  • Rozpětí: 25,00 m
  • Délka: 16,45 m
  • Výška: 3,68 m
  • Nosná plocha: 75,00 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 4 965 kg
  • Vzletová hmotnost: 8 000 kg
  • Max. rychlost: 373 km/h
  • Cestovní rychlost: 278 km/h
  • Výstup do 3000 m: 6:11 min
  • Dostup: 9 110 m
  • Dolet: 4 380 km

Literatura

  • PEATTIE, Mark R. Sunburst: The Rise of Japanese Naval Air Power, 1909-1941. Annapolis : Naval Institute Press, 2007. Dostupné online. ISBN 159114664X. (anglicky) 
  • SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45: Stíhací a bombardovací letadla Japonska, 1. díl. Plzeň : Fraus, 1998. ISBN 80-7238-041-9. Kapitola Micubiši G3M (Nell), s. 74-77.  
  • FRANCILLON, René J.. The Mitsubishi G3M "Nell". [s.l.] : Profile Publications, 1967. (Profile Publications; sv. 160.) (anglicky) 
  • Mitsubishi Type 96 Attack Bomber (G3M) "Nell". [s.l.] : Bunrindo, 2001. (Famous Airplanes of the World; sv. 91.) ISBN 4-89319-089-X. (japonsky) 


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Micubiši G3M