Messerschmitt Me 261

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 19. 8. 2013, 11:06; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Messerschmitt Me 261
Základní charakteristika
Určení dálkové průzkumné letadlo
Výrobce Messerschmitt
Konstruktér
První let 23. prosince 1940
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 3
Varianty
Uživatel Luftwaffe
3D model

Messerschmitt Me 261 Adolffine byl dvoumotorový průzkumný letoun, vyvíjený firmou Messerschmitt koncem třicátých let 20. století. Nikdy nebyl sériově vyráběn.

Obsah

Vývoj

U zrodu letounu měla být Hitlerova vize Me 261 jako stroje, který by bez mezipřistání dopravil Olypijský oheň z Garmisch-Partenkirchenu do Tokia, kde se měla v roce 1940 konat zimní Olympiáda. Práce na třech prototypech v Augsburgu začala na jaře roku 1939, ale pro malou prioritu, která se typu přisuzovala pokračoval vývoj jen pomalu. Když vypukla druhá světová válka, práce na prototypech se zastavily úplně. Projektanti se poté soutředili na možné využití Me 261 jako dálkového letounu, schopného dálkového průzkumu nad Atlantickým Oceánem. V takovém pojetí byly práce na něm v roce 1940 obnoveny. Postaveny byly ale pouze tři prototypy.

Prototypy

Me 261 V1: poháněly ho motory Daimler-Benz DB 606 a pětičlennou posádku. První let provedl prototyp 23. prosince 1940. ukázalo se ale, že volba motorů DB 606 nebyla vhodná, jelikož byly potřebné pro sériové typy bojových letadel a nedostávalo se volných kusů pro vývoj prototypů. Tento prototyp byl těžce poškozen během spojeneckého náletu na letiště Lochfeld v roce 1944.

Me 261 V2: pohon a počet členů posádky byly stejné. První vzlet proběhl počátkem roku 1941. I druhý prototyp byl těžce poškozen při bombardování letiště Lochfeld v roce 1944 a jeho zbytky se posléze dostaly do rukou Američanů.

Me 261 V3: poháněly silnější motory, řadové 24válce do V, Daimler-Benz DB 610 a počet členů posádky se zvýšil na sedm. Poprvé vzlétl počátkem roku 1943. Tento prototyp absolvoval nejdelší letové testy. 16. dubna 1943 provedl třetí prototyp přelet na vzdálenost 4 500 km, což mu trvalo 10 hodin. V červenci 1943 byl poškozen při přistání a není jasné, zdali byl vůbec někdy ještě opraven.

Hlavní technické údaje

Me 261 V3

  • Osádka: 7
  • Rozpětí: 26,86 m
  • Délka: 16,68 m
  • Výška: 4,71 m
  • Maximální rychlost: 620 km/h ve 3000 m
  • Dolet: 11 024 km
  • Dostup: 8260 m

Pohonná jednotka

  • 2× kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec Daimler-Benz DB 610A/B
    • Výkon motoru: 2950 hp (2200 kW)

Výzbroj

  • Žádná