V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Pohon všech kol

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 22. 9. 2013, 12:35; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Pohon všech kol je druh pohonu vozidel, při kterém jsou poháněna všechna kola. Automobily s pohodem všech kol jsou pak označovány jako 4x4 , 4WD, AWD nebo hovorově "čtyřkolky". Automobily s tímto pohonem jím jsou vybaveny pro výrazné zlepšení trakčních schopností vozu, tedy přenosu síly motoru na povrch, po kterém se automobil pohybuje. Typické je použití u terénních automobilů (osobní i nákladní), které jsou předurčeny pro jízdu na površích se sníženou přilnavostí (bahno, písek, šotolina, sníh) a obtížným terénem (prudká stoupání, terénní zlomy, vodní brody). Z prvého důvodu je tímto pohonem vybavena i celá řada „silničních“ osobních automobilů. Některé automobilky si právě na tomto pohonu postavily svoji image a produkují auta téměř výhradně s pohonem všech kol (Audi, Jeep, Subaru, Suzuki, Land Rover). Pohon všech kol může být vyroben podle několika konstrukcí. Každá má ale vždy oba nápravové diferenciály. U terénních automobilů rozeznáváme dvě nejtypičtější, ne však jediné konstrukce: * Pohon pomocí mezinápravového diferenciálu. tzv. "fulltime 4WD" Nápravové diferenciály doplňuje diferenciál mezinápravový a tak je síla motoru distribuována na všechna kola současně a neustále. V těžkém terénu se "provozní nevýhoda" mezinápravového diferenciálu eliminuje jeho uzávěrkou.

  • Výhody: Má pohon všech kol k dispozici neustále a je schopný jeho provozu i na suchých pevných podkladech, kde by se přiřaditelný pohon předních kol poškodil. Pohodlnější bez nutnosti ruční obsluhy.
  • Nevýhody: vyšší konstrukční náročnost, cena a spotřeba paliva. "Provozní nevýhoda diferenciálu": Při ztrátě adheze jedné z náprav (těžký terén) je veškerá síla poslána právě na onu nezabírající nápravu (automobil uvízne), zde je nutné činnost mezinapravového diferenciálu eliminovat jeho uzamčením. Takřka všechny terénní vozy s mezinápravovým diferenciálem uzavěrku mají. Některé vozy jsou vybaveny tzv. samosvorným mezinápravovým diferenciálem, kde není nutné obsluhovat uzávěru ručně (diferenciál se uzavírá automaticky díky jeho konstrukci), typicky mají tento typ například automobily Audi.

Klasičtí zástupci: Land Rover Defender, Jeep Grand Cherokee, Lada Niva * Přiřaditelný pohon předních kol. Síla motoru putuje standardně na zadní nápravu, v případě nutnosti jsou ručně aktivovány přední náboje kol (případně jiná spojková konstrukce) a přední náprava je tak "na tvrdo" spojena se zadní. Ve většíně případů lze přední nápravu připojit za jízdy.

  • Výhody: Jednodušší konstrukce, Pevně daný přenos síly na obě nápravy je výhodou v těžkém terénu. Nižší spotřeba paliva.
  • Nevýhody: Nutnost volit pohon ručně, nemožnost provozu na suchých pevných površích bez poškození pohonu.

Klasičtí zástupci: Nissan Patrol, naprostá většína terénních pick-upů Poznámky

  • Pro maximalizaci průchodnosti terénem bývá nemalá čast terénních vozů vybavena také uzávěrkou zadního diferenciálu. U opravdu extremních vozů (Jeep Wrangler Rubicon, Mercedes-Benz G, UniMog) jsou pak přítomny uzávěrky všech tří diferenciálů (u nákladních automobilů může být počet vyšší), v tomto případě (při jejich aktivaci) se nuceně točí všechna kola stejnou měrou i silou čehož se využije v opravdu náročném terénu, na suché asfaltové silnici by však s takto nastaveným vozem nešlo prakticky zatáčet.
  • Pohon všech kol využívají také závodní vozy, traktory, vojenská vozidla, stavební stroje a jiné speciální stroje, jako byl například Lunar Rover.