V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Tatra 817

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 26. 10. 2013, 10:56; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Tatra 817 (815-7) je těžký nákladní automobil určený hlavně jako průzkumné vozidlo do terénu se znakem náprav 4x4, 6x6, 8x8, 10x10 a 12x12. Úpravami lze dosáhnout i znaku náprav 10x8 a 12x8 stejně jako u modelu T-815.

Obsah

Vznik řady T-817

Tatra se pod křídly Terexu pomalu vzpamatovává (ačkoli za cenu ztrát velkého množství lidí, pozemků a budov) a roku 2002 začíná vývoj zcela nového vozidla. Cíl je jasný – nové těžké terénní vozidlo pro průzkumné akce, které bude přepravitelné v nejrozšířenějších letadlech NATO – C-130 Hercules. Tatra zde konstrukčně vychází z modelu T-815 a přebírá rovněž i motory řady 815. Pro vozidlo je tedy upraven podvozek T-815 a vyvíjena zcela nová kabina, která bude nižší, odolnější a snadno zapancéřovatelná. To se podaří a roku 2004 je na světě prototyp této řady. Postupně je postaveno několik prototypů od verze 4x4 až po verzi 8x8. Nové vozidlo dostává označení T-817 a je nadále testováno. Roku 2006 Tatra tuto řadu přejmenovává na T-815-7, aby nemusela homologovat nové vozidlo a vznikají další prototypy.

Motor a převodovka

Automobil je navržen ve dvou základních konfiguracích hnacího traktu. První, tzv. "no electronic drive line" s agregáty Tatra - motor V8, přeplňovaný s mezichladiči, objem 12,67 l a 14-ti stupňová převodovka. Druhou konfiguraci představuje použití alternativních hnacích jednotek (např. Cummins) ve spojení s automatickými převodovkami (Twin Disc). T 815-7 je schopná vyvinout max. rychlost 110 km/h.

Podvozek

Podvozek vozidla tvoří nosná 3D struktura kterou představuje centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami spojená s průběžným rámem vozidla. Nově je řešeno pneumatické pérování všech náprav s vaky pod rámem a mechanismus řízení. Vzduchové pérování umožnňuje změnu světlé výšky vozidla. T-815-7 (původně 817) je vybavena systém centrálního dohušťování pneumatik ovládaným z místa řidiče, které umožnňuje měnit tlak v pneumatikách, podle charakteru terénu. Konstrukce rovněž umožňuje pohyb i s jedním poškozeným kolem (u verzí 8x8 a větších možno i s více poškozenými nebo zcela zničenými koly). Koncepce umožňuje "sestavení" verzí od 4x4 až po "dvanáctikolku".

Kabina

Pro T 815-7 byla vyvinuta zcela nová kabina. Základním požadavkem byla možnost transportu automobilu v nejrozšířenějším dopravním letadle NATO - C 130 Herkules. Kabina je celokovová, sklopná, její konstrukce umožňuje přídavné pancéřování v různých stupních balistické ochrany. Konstrukce střechy umožňuje vytvářet různé varianty - průlezy, střelecké nebo pozorovací věžičky nebo příprava pro lafetaci různých zbraní. Dokonalá těsnost kabiny umožňuje použít přetlakovou filtroventilaci.

Budoucnost modelu

Dnes je již Tatra ve vlastnictví společnosti Blue River (v čele s R. Adamsem) a hlavním odbytištěm modelu by měly být právě armády NATO vlastnící letadla C-130 Hercules. Rovněž se připravuje i dodávka těchto vozidel pro armádu České Republiky (AČR).