Sopwith Triplane

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 24. 5. 2012, 20:43; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Sopwith Triplane
Sopwith Triplane in Russland.jpg
Sopwith Triplane v Rusku
Základní charakteristika
Určení stíhací
Výrobce Sopwith Aviation Company
Konstruktér Herbert Smith
První let 28. května 1916
Zařazen listopad 1916
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 152
Varianty
Uživatel RNAS

Sopwith Triplane byl britský jednomístný trojplošný stíhací letoun používaný během první světové války. Byl vyráběn společností Sopwith Aviation Company. Obvykle byl přezdíván Tripe nebo Tripehound.

Obsah

Vývoj

Navržen byl, stejně jako Sopwith Pup, Herbertem Smithem, jenž použil podobný trup i ocasní plochy jako u Sopwith Pupu. První exempláře byly poháněny devítiválcovým rotačním motorem Clerget 9Z o výkonu 110 hp, ale většina dostala motor Clerget 9B o výkonu 130 hp. Nejméně jeden Triplane byl testován s rotačním motorem Le Rhône 9J o výkonu 110 hp.

Nasazení

Sopwith Triplane vstoupil do služby u Royal Naval Air Service a Francouzského námořnictva v listopadu 1916. Celkem bylo vyrobeno 152 strojů. Podle skoro všech svědectví se Triplane pilotoval velmi snadno a příjemně a jeho ovládání bylo účinné a dobře vyladěné. Na rozdíl od slavnějšího Sopwithu Camel šlo Triplane vytrimovat tak, aby letoun udržoval směr i bez zásahu pilota. Triplane byl obratnější a rychleji stoupal než většina jeho konkurentů, ale zárověň byl také pomalejší v střemhlavém letu. Navíc ve střemhlavém letu občas docházelo ke zhroucení křídel z důvodu nedostatečného vyztužení.

Sopwith Triplane v Leteckém muzeu v Calgary, 2005

Většina strojů byla vyzbrojena jedním synchronizovaným kulometem Vickers. Pouze v šesti letounech byly instalovány dva kulomety Vickers.

Původně měla být část vyrobených letounů určena pro Royal Flying Corps (RFC), ale tam nakonec dostaly přednost francouzské SPAD S.VII, a tak „Tripe“ sloužil exkluzivně u RNAS. Pokud by Triplane sloužil u RFC na počátku roku 1917, mohl značně zmírnit obrovské ztráty, které RFC utrpěl během tzv. Krvavého dubna.

Nejznámější jednotkou létající na Sopwithech Triplane byla „Černá letka“ (z 10. námořní perutě), které velelo kanadské letecké eso Raymond Collishaw. Jednotka si nárokovala 87 sestřelených německých letadel během tří měsíců, kdy byla vyzbrojena stíhačkami Sopwith Triplane. Sám Collishaw si připsal na své konto 33 sestřelů na Sopwithu Triplane, více než kterýkoliv jiný pilot.

Po méně než roce byl „Tripe“ stažen ze služby a nahrazen výkonějším typem Sopwith Camel. Na Němce jeho výkony zapůsobily do té míry, že mezi německými konstruktéry na krátkou dobu zavládla „trojplošníková horečka“. Ale všechny německé trojplošníky byly nakonec neúspěšné s jednou jedinou výjimkou, kterou byl slavný Fokker Dr.I.

Uživatelé

Specifikace (verze s motorem Clerget 9B)

Nákres Sopwithu Triplane

Technické údaje

  • Rozpětí: 8 m
  • Délka: 5,73 m
  • Výška: 3,2 m
  • Nosná plocha: 21,46 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 450 kg
  • Vzletová hmotnost : 642 kg
  • Maximální rychlost: 187 km/h ve výšce 1 830 m
  • Dolet: 450 km (2 hod 45 min)
  • Dostup: 6 250 m
  • Stoupavost: 6,33 min do 2 000 m
  • Plošné zatížení: 29,92 kg/m²
  • Poměr výkon/hmotnost: 0,15 kW/kg

Výzbroj