V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Studénka

Z Multimediaexpo.cz



Studénka (německy Stauding) je město s 10 210 obyvateli v Moravskoslezském kraji v okrese Nový Jičín rozkládající se po obou stranách historické moravsko-slezské zemské hranice. Proslulost získala jako sídlo dnes již neexistujícího podniku Vagónka Studénka a jako rodiště kardinála Tomáška.

Obsah

Členění města

Město se člení na 3 katastrální území se třemi místními částmi.

  • Butovice - původně čistě moravská ves, v dobách komunismu byla k jejímu katastru připojena řada pozemků na západě původního katastrálního území Studénka nad Odrou
  • Nová Horka - leží na Moravě
  • Studénka nad Odrou (místní část Studénka) - téměř celý katastr leží ve Slezsku, malá severozápadní část katastru byla původně součástí Butovic a tudíž leží na Moravě

Historie

První písemná zmínka pochází z roku 1436. Za Pražmů z Bílkova byla ves připojena k bíloveckému panství.Po Bílé hoře byla Studénka zkonfiskována a prodána Václavovi z Vrbna a tím připojena k fulneckému panství. Poté ještě patřila k Bravantockému statku. Od roku 1850 patřila Studénka k soudnímu okresu Klimkovice a k politickému okresu Opava, od roku 1896 k okresu Bílovec a od roku 1960 je součástí okrese Nový Jičín. Výnamnou se pro Studénku stala železnice: Roku 1881 byla postavena trať Studénka – Štramberk a v roce 1890 trať Studénka – Bílovec. Kolem roku 1900 byla založena továrna na výrobu železničních vozů. Ke dni 1. ledna 1959 byly spojeny obce Butovice a Studénka. Pod názvem Studénka jsou od té doby městem.

Doprava

Studénka je rovněž důležitým dopravním uzlem na železniční trati 270 Bohumín – Přerov - Olomouc - Pardubice - Praha. Studénka je významná rychlíková stanice a křižovatka, kde z koridoru 270 odbočují dvě regionální tratě. Trať 279 je krátká a končí už v sousedním Bílovci. Trať 325 je naopak významná regionální spojnice mezi turisty vyhledávanými městy (Příbor, Štramberk, Kopřivnice) a další významnou tratí 323. Samotná stanice Studénka byla v roce 2003 při budování koridoru od základů "překopána". Vedle staré, několik let "provizorní" budovy byla postavena úplně nová, poté i ostrovní nástupiště a místo nevyhovujícího nadchodu na vzdálené "bílovecké" nástupiště byl vybudován podchod pod celou šíří kolejiště.

Železniční neštěstí v roce 2008

Podrobnější informace naleznete na stránce: Železniční neštěstí ve Studénce

Dne 8. srpna 2008 došlo ve Studénce k tragickému železničnímu neštěstí, když vlak EuroCity Comenius narazil do silničního nadjezdu, který se několik sekund předtím zřítil na trať. 8 lidí zemřelo a 67 bylo zraněno.[1] Podle záznamu rychlosti z lokomotivy jel vlak v okamžiku aktivace rychlobrzdy rychlostí 134 km/h a k nárazu došlo v rychlosti 90 km/h.[2]

Významní občané

Studénka - továrna na výrobu železničních vagónů kolem r. 1910

Sport

Průmysl

  • Vagónka Studénka - výroba kolejových vozidel, v současné době se již ve Vagonce Studénka nevyrábí

Muzea

Související články

Externí odkazy

Reference

  1. Na rychlík Eurocity se zřítil most, sedm mrtvých, 70 zraněných
  2. http://www.zelpage.cz/zpravy/6435


Butovice | Nová Horka | Studénka



Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Studénka
  Města a obce okresu Nový Jičín  

Albrechtičky • Bartošovice • Bernartice nad Odrou • Bílov • Bílovec • Bítov • Bordovice • Bravantice • Frenštát pod Radhoštěm • Fulnek • Heřmanice u Oder • Heřmánky • Hladké Životice • Hodslavice • Hostašovice • Jakubčovice nad Odrou • Jeseník nad Odrou • Jistebník • Kateřinice • Kopřivnice • Kujavy • Kunín • Libhošť • Lichnov • Luboměř • Mankovice • Mořkov • Mošnov • Nový Jičín • Odry • Petřvald • Příbor • Pustějov • Rybí • Sedlnice • Skotnice • Slatina • Spálov • Starý Jičín • Studénka • Suchdol nad Odrou • Šenov u Nového Jičína • Štramberk • Tichá • Tísek • Trnávka • Trojanovice • Velké Albrechtice • Veřovice • Vražné • Vrchy • Závišice • ŽenklavaŽivotice u Nového Jičína