Sikorsky R-4

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 21. 3. 2011, 23:33; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Sikorsky R-4
Sikorsky R4B.jpg
Sikorsky R-4
Základní charakteristika
Určení vrtulník
Výrobce Sikorsky Aircraft
Konstruktér Igor Sikorskij
První let 13. ledna 1942 (XR-4)
Zařazen 1943
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 131 ks
Varianty
Uživatel USAAF
US Navy
RAF

Sikorsky R-4 byl prvním vrtulníkem, který byl využit vojensky v USAAF a zároveň prvním sériově vyráběným vrtulníkem.

Prototyp stroje VS-300 postavil konstruktér Igor Sikorsky, emigrant ruského původu. Na jaře roku 1941 byl objednán pokusný typ XR-4, který měl motor o výkonu 110 kW. První zkoušky proběhly v lednu 1942, na to bylo objednáno prvních 30 předsériových helikoptér. Ty byly zkoušeny v obtížných a extrémních podmínkách Barmy a Aljašky. Na jejich podkladě byly do strojů instalovány motory R-500-3 o výkonu 123 kW a nový typ vrtule. V květnu 1943 probíhaly zkoušky na moři, kdy vrtulník vzlétal a přistával na plovoucí lodi.

Stroje převzaté americkým námořnictvem dostaly název HNS-1. Počátkem roku 1944 se vrtulníky účastnily prvních akcí, kdy byly použity k záchraně raněných a evakuaci vojáků z havarovaného letadla. Roku 1944 byla uzavřena smlouva na dodávku 100 kusů helikoptér s motory R-550-3 o výkonu 135 kW. Celkem bylo vyrobeno 131 kusů všech verzí, z toho značná část byla dodána do Velké Británie.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 2 (pilot, cestující)
  • Rotor: 11,58 m
  • Délka: 10,2 m
  • Výška: 3,8 m
  • Vzletová hmotnost: 1170 kg
  • Pohonná jendotka: Warner R-550-3 Super Scarab
    • Výkon motoru: 135 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 120 km/h
  • Dostup: 2400 m