Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Bell 212
Z Multimediaexpo.cz
Bell 212 | ||
Soubor:C-FOKV Canadian Helicopters Bell 212 (B212) 02.JPG | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový užitkový vrtulník | |
Výrobce | Bell Helicopter Textron | |
Konstruktér | ||
První let | 1968 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | Bell 412 | |
Uživatel | United States Marine Corps | |
Canadian Forces United States Navy |
Bell 212 nebo UH-1N (známý rovněž jako Twin Two-Twelve a Twin Huey) je střední vojenský a civilní vrtulník vyráběný společností Bell Helicopter Textron, který vzlétl poprvé roku 1968.
Obsah |
Historie
Bell 212, založený na protáhlém trupu vrtulníku Bell 205, byl původně vyvinut pro Canadian Armed Forces pod označením CUH-1N, později CH-135. Objednávka od Canadian Armed Forces byla na 50 kusů s možností dokoupení dalších 20 kusů. Ve stejnou dobu si i United States military services objednavá 141 kusů Bell 212 pod označením UH-1N.
Do roku 1971 byl vrtulník uzpůsoben pro komerční použití. Mezi prvními uživateli civilní verze Bell 212 byla společnost Helikopter Service AS z Norska, která jej využívala k obsluze pobřežních ropných plošin. V současné době je Bell 212 využíván při těžební činnosti, pobřežních záchranných operacích nebo také pro zásobování v Arktidě na Linii včasné výstrahy (Distant Early Warning Line).
Dne 6. března 1972 seskočil Hendrick V. Gorick z US Navy Development Squadron Six ve výšce 6 248 m z vrtulníku UH-1N. Vytvořil tak rekord v seskoku padákem nad Antarktidou.
V roce 1979 koupil Civilní úřad pro letectví osm kusů těchto vrtulníků a tím se stal Bell 212 prvním americkým vrtulníkem prodaným v Čínské lidové republice.
Označení ICAO v letových plánech je pro tento vrtulník B212.
Varianty
- Související informace můžete najít také v článku: Bell 412
- Bell Model 212 - označení společností Bell Helicopters pro UH-1N
- Twin Two-Twelve - civilní transportní verze pro 14 pasažérů
- Agusta-Bell AB 212 - civilní nebo vojenská transportní verze postavená v licenci v Itálii společností Augusta
- Agusta-Bell AB 212ASW - protiponorková, protilodní verze vrtulníku AB 212
- Bell Model 412 - Bell 212 s čtyřlistým kompozitním hlavním rotorem
Specifikace (civilní verze)
Technické údaje
- Posádka: 1
- Kapacita: 14
- Délka: 17,46 m
- Průměr hlavního rotoru: 14,69 m
- Výška: 4,39 m
- Plocha hlavního rotoru: 169,5 m²
- Hmotnost prázdného vrtulníku: 2 517 kg
- Maximální vzletová hmotnost 5 080 kg
- Motor: 1x Pratt & Whitney Canada PT6T-3 Turbo Twin Pac, 1 342 kW
Výkony
- Dolet: 439 km
- Statický dostup: 5 305 m
- Rychlost stoupání: 532 m/min
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |