Bartolomeo Colleoni (1928)
Z Multimediaexpo.cz
Potápějící se Bartolomeo Colleoni | |
Základní údaje | |
---|---|
Typ: | lehký křižník |
Třída: | třída Di Giussano |
Číslo trupu: | |
Jméno podle: | |
Objednána: | 1926 |
Zahájení stavby: | 21. června 1928 |
Spuštěna na vodu: | 21. prosince 1930 |
Uvedena do služby: | 10. února 1932 |
Osud: | potopen 19. července 1940 |
Poloha vraku: | |
Cena: | |
Předchůdce: | |
Následovník: | |
Poznámka: | |
Takticko-technická data | |
Výtlak: | 5100 tun (standardní) 6854 tun (plný) |
Délka: | 169,3 m |
Šířka: | 15,5 m |
Ponor: | 5,3 m |
Pohon: | 2 turbínová soustrojí 6 kotlů 95 000 hp |
Palivo: | |
Rychlost: | 35 uzlů |
Dosah: | |
Posádka: | 520 |
Pancíř: | boky 24 mm, paluba 20 mm, věže 23 mm |
Výzbroj: | 8× 152 mm (4×2) 6× 100 mm (3×2) 8) 37 mm (4×2) 8× 13,2 mm (4×2) 4× 533mm torpédomety (2×2) |
Elektronika: | |
Letadla: | 2 |
Ostatní: |
Bartolomeo Colleoni byl italský lehký křižník třídy Di Giussano, tedy první skupiny třídy Condottieri, který sloužil v italské Regia Marina během druhé světové války. Za války byl potopen. Byl pojmenován po italském vojevůdci z 15. století Bartolomeu Colleonim.
Stavba
Colleoni byl spuštěn na vodu 21. prosince 1930 a do služby vstoupil 10. února 1932.
Operační služba
Bartolomeo Colleoni sloužil ve Středomoří do listopadu 1938, kdy odplul vystřídat křižník Raimondo Montecuccoli, který hájil italské zájmy na Dálném východě. Připlul do Šanghaje 23. prosince 1939 a zůstal zde do propuknutí druhé světové války. 1. října 1939 předal velení na Dálném východě šalupě Lepanto a vydal se na cestu domů, kam připlul 28. října 1939.
Colleoni byl, společně s lehkým křižníkem Giovanni dalle Bande Nere, zařazen do stavu 2. squadrony 2. křižníkové divize. Jeho první bojovou operací za druhé světové války bylo 10. června 1940 kladení min v Sicilském průlivu. V červenci pak doprovázel konvoje mezi Neapolí a Tripolisem.
Navečer 17. července vyplul z Tripolisu pod velením kontradmirála Casardiho společně s lehkým křižníkem Giovanni dalle Bande Nere. Jejich cílem byl byl ostrov Leros v Dodekanésu. Zde chtěla Regia Marina vytvořit svaz křižníků a torpédoborců, který by napadal britskou dopravu v Egejském moři. Ráno 19. července narazily na spojenecky svaz v čele s australským lehkým křižníkem HMAS Sydney. V následující bitvě u mysu Spatha byl Colleoni nejprve zasažen do strojovny a kotelny, což způsobilo zastavení lodě a potom potopen torpédy z torpédoborců HMS Hyperion a HMS Ilex. Na palubě křižníku zahynulo 121 námořníků.
Literatura
- PEJČOCH, Ivo; NOVÁK, Zdeněk; HÁJEK, Tomáš. Válečné lodě 4. Praha : Naše vojsko, 1993. 374 s. ISBN 80-206-0357-3. (česky)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |