V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Aiči D1A

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 10. 12. 2013, 10:26; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Aiči D1A
Aichi D1A2.jpg
Střemhlavý bombardér Aiči D1A2 v letu
Základní charakteristika
Určení střemhlavý bombardér
Výrobce Aiči Kókúki
Konstruktér Tokuhiširó Goake
První let 1934 (D1A1)
podzim 1936 (D1A2)[1]
Zařazen 1935
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno D1A1 162 ks[1]
D1A2 428 ks[1]
Varianty
Uživatel Japonsko

Aiči D1A (spojenecké kódové jméno Susie) byl palubní střemhlavý bombardovací dvouplošník vyráběný pro Japonské císařské námořnictvo v druhé polovině 30. let 20. století. V japonském námořnictvu byla verze D1A1 označována jako námořní střemhlavý bombardér Typ 94 a verze D1A2 jako námořní střemhlavý bombardér Typ 96.[2][3]

Obsah

Vývoj

Stroj byl výsledkem potřeby japonského císařského námořnictva po pokročilém střemhlavém bombardéru. V roce 1934 byl v soutěži pro sériovou výrobu vybrán právě typ Aiči AB-9, produkovaný poté jako D1A. Ve skutečnosti však byl tento typ navržen německou společností Ernst Heinkel Flugzeugwerke na zakázku společnosti Aiči. Původní design vycházel z typu Heinkel He 50. Prototyp He 50b byl dodán firmě Aiči pod exportním označením He 66. Letoun poháněl hvězdicový motor Nakadžima Kotobuki 2 Kai 1 (580 hp) nebo Kotobuki 3. První let uskutečnil typ v roce 1934, výroba skončila v roce 1940 a poslední kusy byly staženy ze služby v roce 1942. Vyráběly se dvě varianty: D1A1 (162 kusů) a D1A2 (428 kusů) se silnějším motorem, krytým podvozkem a upraveným větrným štítkem.[4]

Služba

Typ D1A bojoval především v druhé Čínsko-japonské válce, ovšem během počátku druhé světové války bylo ještě několik kusů ve službě. V té době byla většina D1A1 vřazena ze služby a D1A2 převedena k výcviku. Přibližně 68 kusů sloužilo v druhé linii jako zásobovací, než byly v roce 1942 vyřazeny.

Specifikace (D1A1)

Data podle Vejřík[1]

Technické údaje

Výkony

  • Cestovní rychlost: 220 km/h ve výšce 1000 m
  • Maximální rychlost: 280 km/h ve výšce 2050 m
  • Dolet: 1020 km
  • Dostup: 7 000 m
  • Stoupavost: do 3000 m za 9 min 30 s
  • Plošné zatížení: 70,5 kg/m²
  • Poměr výkon/hmotnost: 0,23 k/kg

Výzbroj

  • 2x pevné kulomety Typ 92 ráže 7,7 mm
  • 1x pohyblivý kulomet Typ 92 ráže 7,7 mm
  • 1x 250 kg bomba pod trupem a 2x 30 kg bomba pod křídly

Specifikace (D1A2)

Data podle Vejřík[1]

Technické údaje

  • Posádka: 2 (pilot a střelec)
  • Délka: 9,3 m
  • Rozpětí: 11,4 m
  • Výška: 3,41 m
  • Plocha křídel: 34,7 m²
  • Prázdná hmotnost: 1 516 kg
  • Vzletová hmotnost : kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 2 500 kg
  • Pohonná jednotka: 1x hvězdicový motor Nakadžima Hikari 1
  • Výkon pohonné jednotky: 544 kW (730 k)

Výkony

  • Maximální rychlost: 300 km/h ve výšce 2050 m
  • Dolet: 900 km
  • Dostup: 6 980 m
  • Stoupavost: do 3000 m za 7 min 51 s
  • Plošné zatížení: 72 kg/m²
  • Poměr výkon/hmotnost: 0,26 k/kg

Výzbroj

  • 2x pevné kulomety Typ 92 ráže 7,7 mm
  • 1x pohyblivý kulomet Typ 92 ráže 7,7 mm
  • 1x 250 kg bomba pod trupem a 2x 30 kg bomba pod křídly

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Vejřík, str. 44
  2. Vejřík, str. 267
  3. Aichi D1A Susie (anglicky)
  4. Aichi D1A Susie na aviastar.org