Airbus A310
Z Multimediaexpo.cz
Airbus A310 | ||
Soubor:royaljord.a310-300.f-odvi.750pix.jpg | ||
Jordánský A310-300 při přistání | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Airbus | |
Konstruktér | ||
První let | 3. dubna 1982 | |
Zařazen | duben 1983 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1983-2007 | |
Vyrobeno | 255 ks | |
Varianty | A310 MRTT CC-150 Polaris | |
Uživatel | FedEx (59 ks) | |
Air India (19 ks) |
Airbus A310 je velkokapacitní dopravní letadlo pro střední až dlouhé tratě vyráběné společností Airbus S.A.S.. Jeho konstrukce vychází z předchozího typu Airbus A300.
Nejvýraznější změnou, kterou A310 přineslo, byl výrazně zvětšený dolet. Dolet A310-300 je větší než dolet všech modelů A300 a A310-200 překonává v doletu všechny modely A300 mimo A300-600. Tato vlastnost přispěla k tomu, že letoun je využíván hlavně k transatlantickým letům. S A300 a A310 byl poprvé představen koncept shodných pilotních kabin, který se stal jedním z největších marketingových lákadel Airbusu – piloti A300-600 a A310 se mohou přeškolit na druhý typ během jednoho dne.
Obsah |
Začátky
O výrobě letounu bylo rozhodnuto v červenci 1978, první let A310 provedl 3. dubna 1982 a prvnímu zákazníku (Lufthansa) byl dodán v dubnu 1983. Vzhledem k tomu, že byl modifikací typu A300, byl nejprve označován jako A300B10. Hlavní rozdíly mezi „malým“ A310 a jeho větším „bratříčkem“ jsou:
- Zkrácený trup – o stejném průřezu, má kapacitu asi 200 cestujících
- Pozměněné křídlo – design byl dílem British Aerospace, který se znovu připojil k Airbusu
- Menší vertikální ocasní plocha
A310 je na trhu nabízen jako skvělý úvodní velkokapacitní typ pro rozvíjející se aerolinie. Vzhledem k úspěchu nového Airbusu A330 jsou další objednávky A310 nepravděpodobné. Mezi lety 1983 a 1997 prodal Airbus 255 kusů A310. A300 a A310 etablovaly Airbus jako hlavního konkurenta Boeingu a umožnily vývoj ambicióznější řady A330/A340.
V březnu 2006 Airbus informoval, že ukončí výrobu A310 do července 2007.[1]
Modely
- A310-200
První A310 byl 162. letoun vyrobený Airbusem, poprvé vzlétl v dubnu 1982 a byl poháněn dvouproudovými motory Pratt & Whitney JT9D. A310-200 vstoupily do služby v roce 1983 u Swissairu a Lufthansy. - A310-300
Poprvé vzlétl v červenci 1985, A310-300 má zvýšenou maximální vzletovou hmotnost a prodloužený dolet díky dalším palivovým nádržím v trupu a horizontálním stabilizátoru (tzv. trim-tank). Na tomto modelu se také poprvé objevily winglety pro zlepšení aerodynamiky – od té doby byly zpětně namontovány i na některé stroje A310-200. Letouny poprvé vstoupily do služby v roce 1986 u Swissairu. - A310-C
Konverze obou předchozích modelů, označují se pak A310-200C a A310-300C. - A310-F
Nákladní verze se nevyrábí. Provozovatelé (např. FedEx) dávají přednost konverzi starších A310. - A310 MRTT
A310 bylo provozováno mnoha vojenskými letectvy po celém světě jako čistě transportní, ale v současnosti jsou některá upravována na verzi Multi Role Tanker Transport u EADS, která může sloužit jako vzdušný tanker. Zatím bylo objednáno šest kusů; čtyři pro německou Luftwaffe a dva pro kanadské letectvo. Dodávány jsou od roku 2004. Tři jsou upravovány v závodě EADS Elbe Flugzeugwerke (EFW) v Drážďanech, Německo; další tři u Lufthansa Technik v Hamburku, Německo.
Souhrn nehod
- Totální ztráty: 6 (celkem 518 mrtvých)
- Únosy: 10 (celkem 5 mrtvých)
- Další incidenty: ztráta části kormidla (Air Transat)
Technická data a výkony
- Počet členů posádky: 2
- Kapacita: 220 (ve dvou třídách) nebo 280 (v jedné třídě)
- Délka: 46,66 m
- Rozpětí: 43,9 m
- Výška: 15,8 m
- Plocha křídla: 219 m²
- Prázdná hmotnost: 80 800 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 164 000 kg
- Motory: Dva dvouproudové motory Pratt & Whitney PW4152 nebo General Electric CF6-80 každý o tahu 262 kN
- Maximální rychlost: 897 km/h
- Dolet: 9 600 km
- Dostup: 12 500 m
Reference
Externí odkazy
- (anglicky) Seznam vyrobených Airbusů A310
- (anglicky) Stránky společnosti Airbus: A310
- (anglicky) Stručný popis A310
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |