V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Agregátní nabídka

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 10. 12. 2013, 22:04; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Agregátní nabídka v ekonomii (makroekonomii) je celková nabídka zboží a služeb v národní ekonomice v určitém časovém období.

Obsah

Základy

Agregátní nabídka (značena AS) se rozsahem vztahuje k celkovému HDP, popř. HNP. Závisí na cenové hladině, výrobní kapacitě firem a na výši nákladů. Úzce také souvisí s potenciálním produktem. Je to tedy vztah mezi peněžní hodnotou produkce firem a cenovou hladinou (ceteris paribus).

Nejdůležitějšími faktory, které agregátní nabídku ovlivňují, jsou:

Graf

Křivka agregátní nabídky (agregátní nabídková křivka, AS křivka) je rostoucí. Představuje vztah mezi cenovou hladinou (osa Y) a produktem (osa X). Zatímco v krátkodobém časovém horizontu je spíše pomalu rostoucí, dlouhodobě je téměř svislá a takřka totožná s potenciálním produktem té které ekonomiky.

Sklon AS křivky je předmětem debat. Klasická ekonomie se domnívá, že křivka je téměř svislá, zatímco Keynesiánská ekonomie věří, že křivka roste poměrně pomalu.

Zdroj

  • Samuelson, Nordhaus: Ekonomie (Svoboda, Praha 1991)

Viz také

Externí odkazy