V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Karburátor

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 17. 1. 2014, 12:12; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Karburátor je součástí zážehového spalovacího motoru, v níž dochází ke smísení paliva, vzduchu a oleje. Princip karburátoru vynalezl v roce 1893 Maybach. Karburátor je zařízení pro přípravu zápalné směsi benzínu a vzduchu v potřebném množství a v potřebném poměru vzduchu a benzínu podle zatížení motoru a jeho otáčkách. Hlavním úkolem karburátoru je dávkování a jemné rozprášení benzínu do proudu vzduchu nasávaného do spalovacího prostoru motoru.

Obsah

Základní části karburátoru

Základní princip jednoduchého karburátoru

Karburátor se skládá z těchto základních částí:

  • Směšovací komora
  • Difuzor
  • Plováková komora
  • Plovák
  • Odvzdušňovací ventil
  • Jehlový ventil
  • Rozprašovací trubice
  • Škrtící klapka

Další části karburátoru

  • zařízení pro spouštění studeného motoru (přeplavovací kolík, sytič nebo přívěra vzduchu)
  • systém volnoběžných otáček
  • akcelerační pumpička
  • obohacovač částečného a plného zatížení
  • přechodový systém
  • elektromagnetický odpojovač
  • mechanismus ovládání 2.stupně (mechanicky/podtlakem)

Princip činnosti

Při nasávání směsi do motoru prochází vzduch zúžením ve tvaru nerovnoměrného oboustranného trychtýře (difuzoru), kde díky Bernoulliho jevu stoupá rychlost proudění vzduchu a zvyšuje se podtlak, který přes trysku (injektor) přisává do proudícího vzduchu palivo z komory karburátoru a tříští jej na malé kapičky. Odsátím části paliva poklesne v plovákové komoře hladina a jehlový ventil mechanicky propojený s plovákem pootevře palivové potrubí, čímž se opět zvýší hladina paliva v komoře a jehlový ventil přítok dalšího paliva uzavře.

Rozdělení karburátorů

Karburátory se dělí podle několika kritérií:

  • Podle polohy směšovací komory
    • spádové - kde směšovací komora je umístěna vertikálně a proud vzduchu prochází shora dolů
    • horizontální - kde směšovací komora je umístěna vodorovně
    • šikmé - kde směšovací komora je umístěna šikmo a proud vzduchu prochází shora dolů
  • Podle způsobu regulace množství směsi
    • se škrtící klapkou - proud směsi do spalovacího prostoru motoru je regulován otočnou klapkou
    • s šoupátkem - proud směsi do spalovacího prostoru motoru je regulován posuvným šoupátkem
  • Podle počtu směšovacích komor
    • jednoduché - mají pouze jednu směšovací komoru
    • dvojité (vícenásobné) - mají dvě nebo více směšovacích komor, které se otevírají naráz
    • dvoustupňové - mají dvě nebo více směšovacích komor, které se otevírají postupně podle potřeby
    • rovnotlaké - mají měnitelný průřez difuzoru, čímž se udržuje konstantní podtlak

Karburátor je velmi nepřesné zařízení, proto se od nich s příchodem emisních limitů pro osobní automobily upustilo a přešlo se na mnohem přesnější elektronicky řízené vstřikování paliva.