Let Kunovice
Z Multimediaexpo.cz
Let Kunovice je český (původně československý) letecký výrobce. Známý je hlavně výrobou letounů L-410 Turbolet, kterých bylo vyrobeno přes 1 000 ks.
Stavba továrny jako součásti Škodovky začala v roce 1936. Před a během války fungovala nedostavěná továrna jako opravna. Po válce byla znárodněna a v letech 1950-53 byla nově postavena. Mezi lety 1957-1967 byla přejmenována na SPP („Strojírny první pětiletky“), v roce 1967 se vrátila k původnímu názvu Let. Vyráběly se tu víceúčelové letouny Aero Ae 45 a Aero Ae 145 a v licenci od roku 1953 sovětské cvičné letouny Jakovlev Jak-11 (pod označením C-11, cvičný typ pod označením C-11U).
V roce 1957 se začalo s vývojem lehkého víceúčelového a sportovního letounu L-200 Morava a o čtyři roky později s úspěšným zemědělským letounem Z-37 Čmelák. Také se zde vyráběl cvičný letoun L-29.
Po celá léta firma vyvíjela a vyráběla mnoho typů kluzáků – Zlín Z 22, Z 124 Galanka, LF 109 Pionýr, Z 425 Šohaj. A také slavné Blaníky – L 13, L 23 a L 33.
Během 60. let tu byl vyvinut 19-místný turbovrtulový letoun – L-410 Turbolet, který se dosud vyrábí. Tento typ prošel mnoha vylepšením a modernizacemi; L 410 UVP-E20 a L 420 jsou samostatně certifikovány úřady EASA a FAA.[1]
Obsah |
Blaník
Celokovové kluzáky Blaník byly vyráběny ve velkých množstvích, jako žádný jiný kluzák. Celkem bylo od roku 1958 vyrobeno přes 3 000 kusů Blaníku. V roce 2005 byl stále ve výrobě typ L23 Super Blaník. Je schopen přistát se zataženým podvozkem bez poškození, protože kolo zůstává částečně vytažené.
Reference
Související odkazy
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |