V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Martin XB-48

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 20. 7. 2010, 14:39; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
XB-48
Základní charakteristika
Určení bombardér
Výrobce Glenn L. Martin Company
Konstruktér
První let 22. červen 1947
Zařazen
Vyřazen
Výroba program zrušen v roce 1948
Vyrobeno 2
Varianty
Uživatel USAAF
Martin XB-48

Martin XB-48 byl proudový střední bombardér vyvíjený od poloviny 40. let. Byly vyrobeny pouze dva prototypy a letoun nakonec nebyl sériově vyráběn.

V roce 1944 objednalo americké letectvo vývoj nové generace středních bombardérů, která měla mít čistě proudový pohon. Z této soutěže vznikly kromě XB-48 také typy North American B-45 Tornado, Convair XB-46 a Boeing B-47 Stratojet. Jelikož armáda na výrobu bombardérů spěchala, soutěžily čtyřmotorové (B-45 a XB-46) a šestimotorové (XB-48 a B-47) typy v oddělených soutěžích.

Ze čtyřmotorových typů byl pro sériovou výrobu vybrán letoun B-45 Tornado, který ale nakonec sloužil jen několik let. V šestimotorových letounech zvítězila pokročilá konstrukce letounu Boeing B-47 Stratojet s šípovým křídlem, která nakonec ze služby vytlačila i B-45 Tornado. Důvodem bylo především to, že první generace proudových bombardérů ještě stále svou konstrukcí a aerodynamikou vycházela z pístových letounů. Ani XB-48 nebyl výjimkou, což potvrzuje jeho oblý trup a rovná křídla, připomínající Martin B-26 Marauder.

Jelikož tehdejší proudové motory neměly dostatečný výkon, měl letoun pod křídly dokonce šest pohonných jednotek. Křídla byla velice štíhlá, což mělo pomoci k dosažení vysokých rychlostí. Ve štíhlých křídlech nebyl dostatek místa pro klasický podvozek a proto měl XB-48 zdvojený tandemový hlavní podvozek, který se zasouval do trupu. Jen dvě pomocná kola, sloužící k pojíždění, se zatahovala do křídel. Tato nová koncepce podvozku se testovala na upraveném kusu bombardéru B-26, označeném XB-26H.

Posádka byla tříčlenná a skládala se z pilota, druhého pilota a navigátora. První let prototypu proběhl 22. červen 1947 a XB-48 při něm přelétl z továrního letiště Martin v Baltimoru na leteckou základu Patuxent River v Marylandu, což mu trvalo celkem 37 minut. Testovány byly dva prototypy, ale jelikož B-47 Stratojet konkurenčního Boeingu ukázal lepší výkony, ve vývoji XB-48 se dále nepokračovalo a program byl zrušen.

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 3
  • Rozpětí: 33 m
  • Délka: 26 m
  • Výška: 8 m
  • Nosná plocha: 123,5 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 26 535 kg
  • Vzletová hmotnost: 42 002 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 46 538 kg

Pohonná jednotka

Výkony

  • Maximální rychlost: 840,8 km/h
  • Cestovní rychlost: 667,8 km/h
  • Dostup: 12 009 m
  • Stoupavost: 21,3 m/s
  • Dolet: 2 900 km
  • Bojový dolet: 1 280 km

Výzbroj

  • 2× 12,7mm kulomet M7 v ocasní věži
  • 1× 9 980 kg pum (např. 36× 113 kg)