Grumman XF5F Skyrocket

Z Multimediaexpo.cz

Grumman XF5F Skyrocket
Soubor:XF5F.jpg
Grumman XF5F-1
Základní charakteristika
Určení prototyp palubního stíhacího letounu
Výrobce Grumman
Konstruktér
První let 1. dubna 1940
Zařazen
Vyřazen 11. prosince 1944
Výroba
Vyrobeno 1
Varianty Grumman XP-50
Uživatel US Navy


Grumman XF5F Skyrocket byl prototyp dvoumotorového palubního stíhacího letounu. V době jeho vzniku začaly ve službě na letadlových lodích jednoplošné letouny vytlačovat dvouplošníky a proto byla jeho koncepce poměrně odvážná. Existovala také pozemní varianta tohoto typu, označená Grumman XP-50.

Stavbu prvního prototypu, označeného XF5F-1, objednalo americké námořnictvo (US Navy) 30. června 1938. Dvoumotorový dolnoplošník s dvojicí motorů Wright XR-1820-40 Cyclone, měl krátký trup, který nepřesahoval před nosnou plochu. Původně měl nést dva kanóny Madsen ráže 25 mm.

První let proběhl 1. dubna 1940. Ukázaly se problémy s chlazením oleje. Chladič oleje byl proto upraven. Změny byly prováděny i v jiných částech projektu. Kabina dostala nový, nižší překryt, výzbroj byla redukována na čtyři kulomety ráže 12,7 mm, přepracovány kryty motorů a přidány aerodynamické kryty vrtulí. Hlavní úpravy byly dokončeny 15. července 1941. Další řada testů pokračovala až do poloviny ledna 1942. V té době už ale firma Grumman začala pracovat na projektu modernějšího palubního stíhače XF7F-1 a testy typu XF5F sloužili hlavně k urychlení jeho vývoje. Prototyp sloužil k testům, dokud nebyl 11. prosince 1944 poškozen při přistání na břicho.

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 12,80 m
  • Délka: 8,76 m
  • Výška: 3,45 m
  • Nosná plocha: 28,2 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 3677 kg
  • Vzletová hmotnost: 4600 kg
  • Pohonné jednotky: 2× vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Wright XR-1820-40/42
    • Výkon motoru: 1200 hp (895 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 616 km/h
  • Dostup: 10 000 m
  • Stoupavost: 1220 m/min
  • Dolet: 1930 km

Výzbroj

  • 4× kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm
  • 2× 75 kg puma


Externí odkazy